Syyrian sota kiihtyy taas

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 28.02.2018

Syyrian armeija pommittaa kapinallisia. Turkki hyökkää kurdien kimppuun Syyriassa. Syyrian sodalle ei näy vieläkään loppua.

Syyrian sisällissota on erittäin monimutkainen. Maan armeija ja kapinalliset taistelevat keskenään. Kapinalliset koostuvat monesta ryhmästä.

Myös monet muut maat ovat mukana sodassa. Ainakin Turkki, Iran, Saudi-Arabia, Yhdysvallat ja Venäjä ovat sekaantuneet sotaan.

Taisteluja kahdella alueella

Helmikuussa taistelut kiihtyivät kahdella alueella. Turkki hyökkää Syyrian pohjoisosassa kurdeja vastaan.

Syyrian pohjoisosassa asuu kurdeja. Kurdeja asuu myös Turkissa, Irakissa ja Iranissa. Kurdeilla on oma kieli, mutta ei omaa maata. Kurdeja on noin 30 miljoonaa. Turkki ei halua, että kurdit saavat itsenäisen valtion. Siksi Turkki hyökkää kurdeja vastaan myös Syyriassa.

Syyriassa taistellaan myös Itä-Ghoutassa, joka sijaitsee pääkaupunki Damaskoksen lähellä. Itä-Ghouta on kapinallisten aluetta. Syyrian armeija pommittaa aluetta. Armeija luultavasti hyökkää Itä-Ghoutaan pian. Itä-Ghoutassa asuu 400 000 ihmistä. Sadat ihmiset ovat kuolleet pommituksissa. YK ja monet valtiot vaativat, että pommitukset loppuvat. Sota kuitenkin jatkuu.

Lähde STT

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)