Suomea juhlittiin myös maailmalla

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 07.12.2017

100-vuotiasta Suomea juhlittiin sinivalkoisella valaistuksella lähes 30 maassa.

Ainakin 50 paikkaa eri puolilla maapalloa sai ylleen Suomen värit tällä viikolla. Italia valaisi Roomassa Colosseumin sinivalkoiseksi itsenäisyyspäivän aattona. Colosseum oli muinaisen Rooman suurin areena. Se on ehkä Italian tunnetuin nähtävyys.

Oslossa Holmenkollenin mäkihyppytorni valaistiin Suomen väreillä. Myös Niagaran putoukset Yhdysvaltain ja Kanadan rajalla saivat sinivalkoisen valaistuksen. Rio de Janeiron Kristus-patsas Brasiliassa valaistiin myös. Sinivalkoisina loistivat myös Tukholman Globen-areena Ruotsissa, Prahan Tanssiaistalo Tšekissä ja Lissabonin Belémin torni.

Ruotsissa ja Virossa sanomalehdet juhlivat Suomea hauskalla tavalla. Ruotsalainen sanomalehti Dagens Nyheter käänsi itsenäisyyspäivänä nimensä suomeksi. Nimi oli Päivän Uutiset. Kannessa oli teksti: Onnea Suomi! Grattis Finland!

Myös virolainen Postimees-lehti käänsi nimensä suomeksi. Se oli Postimies.

Lähde STT

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)