Poliitikot levittävät vihapuhetta

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 01.03.2017

Yhä useammat poliitikot käyttävät kovaa kieltä ja levittävät vihapuhetta. Sillä on vaarallisia seurauksia, sanoo Amnesty International.

Ihmisoikeusjärjestö Amnesty International varoitti asiasta viime viikolla. Amnestyn mukaan yhä useammat poliitikot käyttävät kovaa kieltä. He pitävät tiettyjä ihmisryhmiä pahoina tai syyllisinä.

Erilaisia ihmisiä pidetään syyllisinä maan ongelmiin. He voivat olla ulkomaalaisia. He voivat kuulua johonkin etniseen ryhmään tai tunnustaa eri uskontoa. Tämä voi johtaa vaarallisiin muutoksiin yhteiskunnassa. Esimerkiksi ihmisoikeuksia ei kunnioiteta.

Yhdysvaltain presidentillä Donald Trumpilla on kova ja syyllistävä tapa puhua. Heti kun hänestä tuli presidentti, hän kielsi muslimeja matkustamasta Yhdysvaltoihin. Hän sanoi, että muslimit voivat olla terroristeja.

Filippiinien presidentti Rodrigo Duterte sanoi, että hän lopettaa huumekaupan maassaan. Duterte on kehottanut poliisia tappamaan huumeidenkäyttäjiä ja huumekauppiaita. Hän on sanonut, että siitä ei rangaista.

– Tämä on hyvin vaarallista. Duterte kehottaa tekemään murhia. Tämä vahingoittaa maan oikeusjärjestelmää, sanoo Anna Lindefors, joka on Amnestyn pääsihteeri Ruotsissa.

Myös esimerkiksi Turkin presidentti Recep Tayyip Erdogan ja Unkarin pääministeri Viktor Orban käyttävät usein kovaa kieltä.

Vihapuhe johtaa siihen, että yhteiskunnan ilmapiiri kovenee ja ihmisoikeuksia loukataan. Amnesty sanoo, että 23 maassa tehtiin viime vuonna sotarikoksia. Maailman maiden hallitukset eivät tehneet tarpeeksi, jotta ne olisi estetty.

Lähde Yle

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)