Nobelin rauhanpalkinto Kolumbiaan

Teksti: Julia Mikhailova
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 12.10.2016

Kolumbian presidentti Juan Manuel Santos on saanut Nobelin rauhanpalkinnon.

Kolumbian presidentti on yrittänyt saada Kolumbian sisällissodan loppumaan. Valtion ja Farc-sissien rauhansopimus kaatui kuitenkin viime viikolla kansanäänestyksessä. Enemmistö kolumbialaisista ei hyväksynyt sopimusta.

– Monet kolumbialaiset äänestivät sopimusta vastaan, koska he eivät hyväksy joitakin kohtia siinä,  sanoo kolumbialainen Paola Diaz.

Sopimuksen mukaan monet Farc-sissit eivät joudu vankilaan, vaikka he ovat tehneet vakavia rikoksia. Sen sijaan he saavat rahaa valtiolta. Näitä asioita monet kolumbialaiset eivät hyväksyneet.

Nobel-palkinto on tunnustus presidentti Santosille hänen työstään rauhan puolesta. Kolumbian sisällissota on kestänyt jo 52 vuotta. Siinä on kuollut 220 000 ihmistä.

Rauhanneuvottelu jatkuu vielä. Ihmiset haluavat rauhaa, vaikka sopimus  hylättiin.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)