Ihmisten määrä kasvaa eniten Afrikassa. Monissa Afrikan maissa perheet ovat suuria. Kuvassa on ala-asteen oppilaita koulun pihalla Abujassa Nigeriassa.

Ihmisten määrä kasvaa eniten Afrikassa. Monissa Afrikan maissa perheet ovat suuria. Kuvassa on ala-asteen oppilaita koulun pihalla Abujassa Nigeriassa.

Montako ihmistä mahtuu maailmaan?

YK ennustaa, että maapallolla on eniten ihmisiä noin vuonna 2100. Silloin meitä on 11 miljardia. Sitten väestö vähenee.

Nyt meitä on yli seitsemän miljardia. Eniten ihmisiä on nyt Kiinassa ja toiseksi eniten Intiassa. Molemmissa asuu 1,4 miljardia ihmistä.

Intia menee Kiinan ohi muutaman vuoden kuluttua. Molemmissa maissa ihmisten määrä pienenee 2000-luvun lopulla. Tämä johtuu siitä, että Kiinassa ja Intiassa perheet pienenevät. Siksi lapsia syntyy yhä vähemmän.

Väestö kasvaa Afrikassa

Sen sijaan Afrikassa ihmisten määrä voi kasvaa todella paljon. Afrikkalainen äiti synnyttää keskimäärin viisi lasta. Muualla maailmassa perheisiin syntyy puolet vähemmän lapsia.

YK ennustaa, että vuonna 2100 Afrikassa voi asua yli neljä miljardia ihmistä. Tästä voi seurata valtava muutto Eurooppaan ja muihin maihin, joissa on korkea elintaso. Muuttajia voi tulla paljon enemmän kuin pakolaisia on tullut Eurooppaan viime vuosina. Euroopan väestö vähenee, jos maahanmuuttajia ei tule tänne. Mutta kaikki eivät tänne mahdu.

YK ja monet asiantuntijat toivovat, että muu maailma auttaa Afrikkaa. Afrikkalaisten pitää saada koulutusta, yrityksiä ja työpaikkoja.

Lähteet YK-liitto, maailma.net, Yle, Uusi Suomi, Tilastokeskus

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste