Kuvassa lentäjä Bertrand Piccard istuu Solar Impulse 2 -lentokoneen ohjaamossa. Piccard otti sen itse kameralla, joka on kepin päässä. Kuva on siis selfie.

Kuvassa lentäjä Bertrand Piccard istuu Solar Impulse 2 -lentokoneen ohjaamossa. Piccard otti kuvan itse kameralla, joka on kepin päässä. Kuva on siis selfie.

Maapallon ympäri auringon voimalla

Solar Impulse 2 on ensimmäinen lentokone, joka on kiertänyt maapallon auringon voimalla.

Solar Impulse 2 -lentokone laskeutui tiistaina 26. heinäkuuta Abu Dhabiin Arabiemiraateissa. Lentokone lensi ensi kertaa maapallon ympäri pelkästään auringon voimalla.

Kone lähti matkaan viime vuonna maaliskuun 9. päivä. Lennon tarkoitus oli saada julkisuutta ympäristöystävälliselle energialle.

Solar Impulse 2:sta ovat ohjanneet vuorotellen sveitsiläiset Bertrand Piccard ja Andre Borschberg. Piccard lensi viimeisen lento-osuuden.

YK:n pääsihteeri Ban Ki-moon onnitteli lentäjiä. Ban sanoi, että saavutus on historiallinen päivä ihmiskunnalle.

Koneessa on 17 000 aurinkokennoa ja litium-akut. Akkujen avulla se pystyy lentämään yöllä.

Siipien kärjet ovat peräti 72 metrin päässä toisistaan. Kone on rakennettu erittäin kevyestä hiilikuidusta.

Lähde STT


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.