Lyhyesti – ulkomaat

Kuvassa mielenosoittajat vastustavat oleskelulupien peruuttamista.

Yhdysvallat:

Ihmisillä, jotka tulivat Yhdysvaltoihin lapsina, on ollut oikeus oleskelulupaan maassa. Asiasta päätti entinen presidentti Barack Obama vuonna 2012. Nyt presidentti Donald Trump on sanonut, että päätöstä ei enää sovelleta.

Yhdysvalloissa on paljon ihmisiä, jotka ovat muuttaneet maahan lapsina vanhempiensa mukana. Lapsilla ei ole oleskelulupaa, jos vanhemmat ovat muuttaneet maahan ilman lupaa.

Obama antoi nuorille ja nuorille aikuisille mahdollisuuden rekisteröityä. Maahanmuuttajista 800 000 on hakenut lupaa. Suurin osa heistä käy koulua tai on töissä.

Vaalikampanjan aikana Trump lupasi karkottaa laittomat maahanmuuttajat. Nyt hän yrittää täyttää lupauksensa. Trump on sanonut, että Yhdysvaltain kongressi voi tehdä lopullisen päätöksen.

 

Kuvassa oikealla on tanskalainen keksijä peter Madsen.

Tanska:

Tanskalainen keksijä Peter Madsen (kuvassa oikealla) on pidätetty. Häntä epäillään ruotsalaisen toimittajan Kim Wallin surmaamisesta. Wall oli Madsenin sukellusveneessä. Madsen väittää, että sukellusveneen raskas luukku osui toimittajan päähän. Madsen sanoo, että hän hautasi Wallin mereen. Madsen valehteli ensin ja väitti, että hän oli ollut yksin sukellusveneessä, kun se upposi. Hän sanoi, että hän meni onnettomuuden takia sekaisin ja valehteli siksi.

Kuvassa sotilaat vartioivat hotellia, joka kärsi suuria vaurioita Matia Romerossa Oaxacan osavaltiossa.

Meksiko:

Meksikossa tapahtui voimakas maanjäristys viime viikolla. Maanjäristyksessä kuoli ainakin 90 ihmistä. Maanjäristykset eivät ole harvinaisia Meksikossa. Tämä oli voimakkain järistys sataan vuoteen. Kuvassa sotilaat vartioivat hotellia, joka kärsi suuria vaurioita Matia Romerossa Oaxacan osavaltiossa.

Lähde STT
Kuvat Lehtikuva


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.