Lyhyesti – ulkomaat

Kuvassa on Robert Mugabe, jonka armeija syrjäytti Zimbabwen presidentin virasta.

Zimbabwe:

Tilanne Zimbabwessa on sekava. Maan armeija syrjäytti presidentti Robert Mugaben (kuvassa).

Zimbabwe sijaitsee Afrikan eteläosassa. Robert Mugabe on hallinnut maata jo vuodesta 1980.

Mugaben valtakaudella Zimbabwe on köyhtynyt. Zimbabwe oli vielä 1980-luvulla rikas maa, joka tuotti paljon maataloustuotteita.
93-vuotias Mugabe on ollut itsevaltias. Tyytymättömyys häntä kohtaan on kasvanut vähitellen. Häntä vastaan on järjestetty suuria mielenosoituksia.

Viime viikolla Zimbabwen armeija ilmoitti, että Mugabe ei ole enää vallassa. Uudeksi presidentiksi tulee varapresidentti Emmerson Mnangagwa. Tiistaina Mugabe itsekin myöntyi. Hän ilmoitti, että hän luopuu vallasta.

 

Kuvassa joku ottaa kuvaa maailman kalleimmasta maalauksesta. Sen nimi on Salvator Mundi.

Yhdysvallat:

Kuvassa joku ottaa kuvaa maailman kalleimmasta maalauksesta. Sen nimi on Salvator Mundi, mikä tarkoittaa maailman pelastajaa. Maalaus esittää Jeesusta. Sen on maalannut todennäköisesti Leonardo Da Vinci, joka eli 500 vuotta sitten Italiassa. Da Vincin kuuluisin taulu on Mona Lisa. Salvator Mundi myytiin New Yorkissa Yhdysvalloissa viime viikolla 381 miljoonalla eurolla. Sillä hinnalla voi ostaa 12 000 tavallista henkilöautoa.

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump (kuvassa oikealla) ja Venäjän presidentti Vladimir Putin tapasivat ensimmäisen kerran.

Yhdysvallat ja Venäjä:

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump (kuvassa oikealla) ja Venäjän presidentti Vladimir Putin tapasivat ensimmäisen kerran. Presidentit keskustelivat lyhyesti Vietnamissa, Aasian ja Tyynenmeren maiden kokouksessa. Putin väitti Trumpille, että Venäjä ei sekaantunut USA:n vaaleihin. USA:ssa tutkitaan nyt, onko Venäjä vaikuttanut vaaleihin.

Lähde STT
Kuvat Lehtikuva


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.