Lyhyesti – ulkomaat

Avaruudessa lentää nyt punainen Tesla-sähköauto. Auton kyydissä on nukke, jolla on avaruuspuku kuvassa.

Avaruus:

Avaruudessa lentää nyt punainen Tesla-sähköauto. Auton kyydissä on nukke, jolla on avaruuspuku (kuvassa). Auto kiertää pian Aurinkoa Mars-planeetan lähellä. Auton lähetti avaruuteen amerikkalainen Elon Musk. Hän on hyvin rikas mies. Muskin yritys valmistaa Tesla-sähköautoja. Toinen Muskin yritys SpaceX valmistaa raketteja. Musk suunnittelee lentoa Marsiin. Auto nousi avaruuteen SpaceX:n raketin mukana. Samalla Tesla sai mainoksen avaruuteen. Monet arvostelivat Muskia siitä, että hän vie romua avaruuteen.

Kuvassa on maisema Viron pääkaupungissa Tallinnassa.

Viro:

Viro täyttää tänä vuonna 100 vuotta. Viron itsenäisyyspäivä on 24. helmikuuta. Viro julistautui itsenäiseksi sata vuotta sitten. Toisessa maailmansodassa Neuvostoliitto miehitti Viron. Viro oli osa Neuvostoliittoa vuoteen 1991. Silloin Viro itsenäistyi uudelleen. Itsenäisyyspäivänä on ilotulitus, paraateja ja presidentin vastaanotto, samalla tavalla kuin Suomessa.

Kuvassa mies pesee käsiä saippualla.

Ruotsi:

Ruotsi kieltää mikromuovien käytön monissa tuotteissa. Mikromuoveista on haittaa kaloille ja linnuille.
Mikromuovit ovat hyvin pieniä muovin paloja. Niitä lisätään esimerkiksi hammastahnoihin ja voiteisiin, joilla voi kuoria ihoa. Mikromuoveja lisätään myös saippuoihin ja hiusten pesuaineisiin.

Mikromuoveja lisätään pesuaineisiin, koska ne kuorivat ja hiovat esimerkiksi ihoa. Mikromuovin palat menevät viemärin kautta mereen. Siellä kalat ja linnut syövät niitä.

Ruotsi päätti, että mikromuovia ei saa käyttää pesuaineissa ja kauneudenhoidon tuotteissa. Kielto alkaa heinäkuun alussa. Monet muut maat ovat jo kieltäneet mikromuovin. Suomi ei vielä kiellä mikromuovia.

– Suomi odottaa, että mikromuovi kielletään koko EU:n alueella, sanoo ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen.

Lähde STT
Kuvat Lehtikuva

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.