Kyproksen yhdistymisestä neuvotellaan

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 30.05.2016

Kyproksella yritetään tehdä sopimus, joka yhdistäisi kahtiajaetun saaren. Kyproksenkreikkalaiset hallitsevat saaren eteläpuolta ja kyproksenturkkilaiset saaren pohjoisosaa.

Kyproksen presidentti Nikos Anastasiades ja saaren pohjoisosaa hallitseva kyproksenturkkilainen presidentti Mustafa Akıncı ovat asettaneet yhdessä tavoitteen. Presidentit yrittävät löytyy ratkaisun jaetun saaren selkkaukseen tämän vuoden aikana.

Kyproksen konflikti eli selkkaus on jatkunut jo 42 vuotta. Kyseessä on Euroopan pisin ratkaisematon riita. Kypros jaettiin kahtia vuonna 1974. Turkki miehitti tuolloin saaren pohjoisosan. Vain Turkki on tunnustanut pohjoisosan, eteläosa on kansainvälisesti tunnustettu valtio. Eteläosa kuuluu Euroopan unioniin. Saari on jaettu vihreällä linjalla eli rajavyöhykkeellä kahtia. YK:n sotilaat valvovat 180 kilometrin pituista rajaa.

Kyproksen kriisiä on yritetty ratkaista yli 40 vuotta. Neuvottelut ovat saaneet vauhtia aivan viime aikoina, kun saaren eteläosasta on löydetty valtava kaasuesiintymä. Myös Turkin pyrkimys päästä EU:n jäseneksi vaikuttaa asiaan. Turkin jäsenneuvottelut eivät etenä ennen kuin Kyproksen kriisi on selvitetty.

Lähde HS

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)