Kuuma kesäkuu maapallolla

Teksti: Selkosanomat
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 25.07.2016

Tämän vuoden kesäkuu oli maapallolla kaikkien aikojen lämpimin kesäkuu.

Lämpötiloja on mitattu vuodesta 1880 asti. Tämän vuoden keskimääräinen lämpötila rikkoi kesäkuun ennätyksen, kertoo Ylen uutiset. Vuoden 1880 jälkeen ei siis ole ollut näin lämmintä kesäkuuta.

Ennätykseen vaikutti kaksi seikkaa. Toinen on kasvihuoneilmiö. Ilmakehään pääsee kaasuja, joita ihmiset tuottavat. Kaasut lämmittävät ilmakehää.

Toinen tekijä on El Niño -ilmiö Tyynellä valtamerellä. Merivirtojen suunnat muuttuvat siellä muutaman vuoden välein. Silloin myös sää lämpenee Tyynen meren alueella. El Niño on nyt menossa.

Ensi vuonna maapallo on todennäköisesti hieman viileämpi, koska El Niño heikkenee.

Lähde Yle

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)