Kirahvi Etelä-Afrikassa Inverdoornin suojelualueella. Kirahvi kuvattiin viime marraskuussa.

Kirahveja uhkaa sukupuutto

Kirahvien määrä on romahtanut. Kirahvi luokitellaan nyt vaarantuneeksi eläinlajiksi. Kirahveja uhkaa eniten ihminen.

Kansainvälinen luonnonsuojeluliitto IUCN on siirtänyt kirahvit vaarantuneiden lajien joukkoon. Kirahvitutkijoiden mukaan lajin määrä on romahtanut viimeisten 30 vuoden aikana peräti 40 prosenttia. Kirahvit saattavat jopa kuolla sukupuuttoon eli hävitä kokonaan.

Kirahvitutkijoiden mukaan lajin ahdingon syynä on pääasiassa ihminen. Salametsästys, kaivostoiminta, sodat ja maanviljely uhkaavat kirahveja. Kirahvit menettävät erityisen paljon elinalueitaan lisääntyneen maanviljelyn seurauksena.

Maailmassa on noin 100 000 kirahvia. Villejä kirahveja elää eniten Afrikan keski-, itä- ja länsiosissa. Kirahvi on maailman korkein maalla asuva nisäkäslaji.

Lähteet BBC, HS, Yle


Yksi kommentti uutiseen “Kirahveja uhkaa sukupuutto”

  1. Raka

    XD

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.