Kuvassa teräsrullia lastataan Shenyangin kaupungissa Koillis-Kiinassa.

Kuvassa teräsrullia lastataan Shenyangin kaupungissa Koillis-Kiinassa.

Kiina ja USA riitelevät kaupasta

Kiina ja Yhdysvallat ovat nostaneet monien tavaroiden tulleja.

Yhdysvaltain presidentin Donald Trumpin mielestä Kiina huijaa Yhdysvaltoja, kun maat käyvät kauppaa. Monilla amerikkalaisilla yrityksillä on vaikeuksia, koska ne eivät valmista tavaroita yhtä halvalla kuin kiinalaiset yritykset.

Trumpin mukaan Kiinan kauppapolitiikka vahingoittaa monia amerikkalaisia yrityksiä. Siksi Trump päätti, että Kiinan täytyy maksaa tulleja teräksen ja alumiinin myynnistä Yhdysvaltoihin.

Sitten Kiina määräsi tullimaksuja monille amerikkalaisille tuotteille, kuten sianlihalle, viinille ja hedelmille. Sitten Trump sanoi, että hän määrää tulleja monille kiinalaisille tuotteille. Kiina sanoi sitten, että maa on valmis kauppasotaan, jos Yhdysvallat haluaa sitä.

Yhdysvallat ja Kiina ovat kaksi maailman suurinta taloutta.

Mikä on tulli?

Tulli on maksu, joka pitää maksaa, kun tavara siirtyy rajan yli maasta toiseen. Maa voi asettaa tavaroille tulleja, jotta se voi suojella tavaroiden tuotantoa omassa maassa. Jos tulli on korkea, tavaran hinta nousee. Monet maat ovat sopineet vapaasta kaupasta. Silloin maat voivat myydä tavaroita toisilleen siten, että ne eivät maksa tulleja. Esimerkiksi EU-maat myyvät ja ostavat tavaroita ilman tulleja.

Lähde STT, Metro

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.