Esiintyjäryhmä otti vastaan Kiinan kommunistisen puolueen puoluekokouksen osallistujia. Käsissä heillä on Kiinan lippuja. Taustalla näkyy kommunistien vanha tunnus eli sirppi ja vasara.

Esiintyjäryhmä otti vastaan Kiinan kommunistisen puolueen puoluekokouksen osallistujia. Käsissä heillä on Kiinan lippuja. Taustalla näkyy kommunistien vanha tunnus eli sirppi ja vasara.

Kiina haluaa olla suurin

Kiina haluaa olla maailman mahtavin valtio vuonna 2050.

Kiinassa on vain yksi puolue, kommunistinen puolue. Se piti lokakuun lopulla puoluekokouksen, johon osallistui 2 300 ihmistä. Kokous valitsi presidenttti Xi Jinpingin puolueen johtajaksi uudelleen viideksi vuodeksi.

Xin asema Kiinan johdossa on hyvin vahva. Xi voi jatkaa Kiinan johtajana vielä hyvin kauan. Xi piti puoluekokouksessa puheen, jossa hän asetti Kiinalle uusia tavoitteita. Xi sanoi, että Kiina on maailman johtava valtio vuonna 2050. Kiina haluaa olla johtaja esimerkiksi taloudessa ja ympäristöasioissa.

Toisaalta arvioidaan, että ihmisoikeuksien ja sananvapauden tilanne Kiinassa huononee. Kiinalaiset eivät voi käyttää esimerkiksi Googlea, Facebookia tai Youtubea.

Lähteet STT, HS


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.