Iso valliriutta tunnetaan värikkäistä kaloistaan ja merieläimistään. Valliriutta on suosittu sukellus- ja snorklauskohde.

Iso valliriutta tuhoutuu kovaa vauhtia

Australian Iso valliriutta kärsii vakavasta haalistumisesta. Valliriuttaa tuhoaa erityisesti ilmastonmuutos.

Iso valliriutta sijaitsee Australian koillisrannikolla. Iso valliriutta on maailman suurin koralliriutta ja yksi maailman hienoimmista luontonähtävyyksistä.

Nyt Iso valliriutta tuhoutuu kovaa vauhtia. Valliriutta kärsii erityisesti ilmastonmuutoksesta, vesien happamoitumisesta ja merien lämpenemisestä. Riutan ainutlaatuinen väriloisto haalistuu.

Tutkijat pelkäävät, että riutan korallit kokevat lähitulevaisuudessa massakuoleman.

Iso valliriutta on YK:n maailmanperintökohde. Se on ainutlaatuinen luonnonsuojelukohde.

Lähde HS


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.