Intiassa on tappavan kuumaa

Teksti: Petri Kiuttu, lähde STT
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 28.05.2015

Intiassa on hyvin kuumaa. Lämpötila voi nousta päivällä jopa 50 asteeseen.

Helteet ovat surmanneet melkein 1 400 ihmistä. Erityisesti köyhät ihmiset ovat vaarassa. Heitä on kuollut nestehukkaan ja auringonpistokseen. Kuumuuteen on kuollut paljon vanhuksia, rakennustyöläisiä ja kodittomia.

Eniten kuolleita on Intian kaakkoisosassa Andhra Pradeshin osavaltiossa.

Viranomaiset kehottavat ihmisiä pysymään kotona ja juomaan paljon nestettä. Työntekoa pitää välttää keskellä päivää. Lääkärien lomat on peruttu toistaiseksi.

Touko- ja kesäkuu ovat vuoden kuumimmat kuukaudet Intiassa. Lämpötila kohoaa silloin yleensä 40 asteeseen. Lähemmäs 50 astetta on kuitenkin poikkeuksellisen kuuma jopa Intiassa. Monsuunikausi eli sadeaika alkaa pian. Sen odotetaan helpottavan ja tuovan viileämpää ilmaa.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)