Ihmisoikeudet eivät usein toteudu

Teksti: Leealaura Leskelä
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 09.11.2016

YK:n ihmisoikeuksien sopimus täyttää tänä vuonna 50 vuotta. Maailmassa on edelleen maita, jotka eivät kunnioita ihmisoikeuksia.

Ihmisoikeuksia ovat esimerkiksi oikeus vapauteen ja poliittiseen mielipiteeseen, tasa-arvo, sananvapaus ja uskonnonvapaus. Ihmisoikeuksien sopimukset kieltävät myös kidutuksen, syrjinnän ja orjuuden.

Asiantuntijoiden mukaan monissa maissa ihmisoikeudet toteutuvat tällä hetkellä hyvin. Valitettavasti ihmisoikeuksia myös edelleen rikotaan monissa maissa.

– Ihmisoikeuksia rikotaan esimerkiksi Syyriassa, Jemenissä, Turkissa, Pohjois-Koreassa, Eritreassa ja Burundissa, sanoi YK:n ihmisoikeuksien asiantuntija Philip Alston. Alston puhui maailman ihmisoikeuksista YK:n juhlaseminaarissa Helsingissä lokakuussa.

Ihmisoikeuksia rikotaan usein maissa, joissa on sota tai köyhyyttä. Alston muistuttaa kuitenkin, että myös Euroopassa tehdään ihmisoikeusrikoksia. Esimerkiksi Euroopan uusi pakolaistilanne on huolestuttava. Pakolaisia on tällä hetkellä maailmassa enemmän kuin vuosikymmeniin.

Terrorismi on uhka

Maailmalla on monia uusia terroristiryhmiä, jotka tekevät ihmisoikeusrikoksia. Esimerkiksi järjestöt Isis, Boko Haram ja Al Shabaab ovat kaikki rikkoneet ihmisoikeuksia.

Ministeri Elisabeth Rehn on työskennellyt kauan YK:n ihmisoikeuksien asiantuntijana. Hän on käynyt monilla maailman sota-alueilla ja ollut mukana selvittämässä vakavia ihmisoikeusrikoksia.

– Olen järkyttynyt Syyrian sodasta ja Aleppon pommituksista. Pelkään, että emme ole oppineet mitään aikaisemmista virheistä, Elisabeth Rehn sanoi YK-seminaarissa.

Köyhyys on vähentynyt

Elisabeth Rehn toivoi kuitenkin, että kiinnitämme huomiota myös myönteisiin asioihin. Hienoa on esimerkiksi se, että äärimmäinen köyhyys on vähentynyt maailmassa.

Myös Philip Alston muistutti myönteisestä kehityksestä. Esimerkiksi lasten oikeudet toteutuvat nykyisin paremmin kuin ennen.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)