Hirmumyrskyt muuttuvat pahemmiksi

Teksti: lähde STT
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 03.12.2013

Merivedet lämpenevät samalla, kun ilmasto lämpenee. Lämpimissä vesissä kehittyy enemmän ja entistä voimakkaampia myrskyjä.

Myrskyt aiheuttavat enemmän luonnon- katastrofeja. Filippiineille iski marraskuussa supertaifuuni Haiyan, joka saattaa olla esimerkki tästä ilmiöstä. Myrskyjen lisääntymisestä ei vielä ole tilastollista tietoa. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että myrskyt ovat koventuneet.

Merien lämpeneminen ja ilmastonmuutos johtuvat suurelta osin ihmisen toiminnasta.

– Ilmakehä on lämmennyt jo sata vuotta. Se johtuu ilmakehän kasvihuonekaasujen lisääntymisestä. Valtamerien pinta nousee. Samaan aikaan Jäämeren jääpeite ohenee, tutkija Hilppa Gregow Ilmatieteen laitokselta kertoo.

Haiyan on neljänneksi voimakkain tunnettu myrsky. Jopa tätä voimakkaammat myrskyt ovat mahdollisia maapallolla. Varsovan ilmastokokouksen Filippiinien edustaja Naderev Sano vetosi kaikkiin ihmisiin ilmastonmuutoksen torjumiseksi.

– Maani on joutunut kärsimään äärimmäisen sääilmiön takia. Ilmastonmuutos on hulluutta. Se on pysäytettävä.

Yksi kommentti artikkeliin ”Hirmumyrskyt muuttuvat pahemmiksi”

  1. minun mielestä myrskyt on ihan kamalia. mutta onneksi täällä turussa ei ole niin kamalia myrskyjä. ja se on minun mielestä todella hyvä asia. mutta se on kyllä ihan kamalaa että siellä filippiinissä on noin rajuja myrskyjä. minä olen kyllä todella onnellinen että täällä turussa ei ole noin rajuja myrskyjä. minä olen kans sitä mieltä että myrskyt saisi loppua siellä filippiineissä. siis oikeasti sellaiset myrskyt saisi luvan loppua. siellä filippiineissä. se oli kyllä tosi kamalaa että siellä filippiineissä alkoi sellainen hirmu-myrsky. mutta minä olen kyllä oikeasti iloinen että täällä turussa ei ole tuollaista hirmu-
    myrskyä. minä toivon että sellaista myrskyä ei tulisi tänne turun alueelle. minun mielestä se olisi ihan kamalaa jos tänne turunalueelle tulisi tuollainen hirmumyrsky. toivottavasti siellä filippiineillä loppuu tuo hirmumyrsky nopeasti. tsempiä sinne filippiineille.

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)