Mark Zuckerberg perusti Facebookin. Zuckerberg sanoo, että Facebook aikoo suojata paremmin käyttäjien tietoja.

Mark Zuckerberg perusti Facebookin. Zuckerberg sanoo, että Facebook aikoo suojata paremmin käyttäjien tietoja.

Facebookia arvostellaan

Facebookia arvostellaan, koska se ei suojaa käyttäjien tietoja.

Britannian viranomaiset tutkivat tapausta, jossa 50 miljoonan amerikkalaisen Facebook- käyttäjän tietoja on kerätty ja myyty. Käyttäjille oli kerrottu, että tietoja käytetään tutkimukseen. Nyt näyttää siltä, että tiedot myytiin brittiläiselle Cambridge Analytica -yritykselle.

Tietoja on käytetty muiden muassa Donald Trumpin kampanjassa Yhdysvaltain presidentinvaaleissa. Britanniassa tutkitaan myös, onko tiedoilla yritetty vaikuttaa äänestykseen, jossa britit päättivät erota EU:sta.

Helsingin Sanomien mukaan monet yritykset voivat kerätä tietoja Facebookin käyttäjistä. Näin kertoo Sandy Parakilas, joka on työskennellyt Facebookissa.

– Monet yritykset voivat kerätä tietoja. Sitä ei valvota ollenkaan. Yritykset voivat tehdä tiedoilla mitä ne haluavat, sanoi Parakilas.

Jussi Parikka on Turun yliopiston dosentti ja Southamptons Universityn professori. Hän sanoo Helsingin Sanomissa, että Cambridge Analytican tapaus ei varmasti ole ainoa.

Facebookin liikeidea on kerätä monenlaista tietoa käyttäjistä ja myydä sitä edelleen. Tietoja käytetään mainonnassa, jota suunnataan tietyille ryhmille. Facebook tietää, missä kuvamme on otettu, mihin ryhmiin kuulumme ja keihin olemme yhteydessä Facebookissa.

Lähde HS

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.