Angela Merkel on jo neljännen kerran Saksan liittokansleri. Hän on nyt vaikeassa tilanteessa. Hänen puolueensa kristillisdemokraatit hävisi vaalit. Hallitusneuvottelut eivät suju.

Angela Merkel on jo neljännen kerran Saksan liittokansleri. Hän on nyt vaikeassa tilanteessa. Hänen puolueensa kristillisdemokraatit hävisi vaalit. Hallitusneuvottelut eivät suju.

Ei sopua Saksan hallituksesta

Saksassa ei ole vieläkään uutta hallitusta, vaikka vaaleista on jo kaksi kuukautta.

Saksan presidentti Frank-Walter Steinmeier on alkanut painostaa. Hän haluaa, että puolueet yrittävät sopia ja muodostaa hallituksen. Jos se ei onnistu, järjestetään uudet vaalit.

Saksan liittokansleri Angela Merkelin kristillisdemokraatit (CDU) on edelleen suurin puolue Saksan parlamentissa eli liittopäivillä. Puolue menetti paljon ääniä syyskuun vaaleissa. Siksi puolue on heikompi kuin ennen.

Myös sosiaalidemokraatit (SPD) hävisivät vaaleissa. SPD ilmoitti heti vaalien jälkeen, että puolue ei halua hallita CDU:n kanssa.

Oikeistopopulistinen AfD voitti vaalit. Maahanmuuttokriittinen AfD-puolue on nyt kolmanneksi suurin puolue.

Viime maanantaina SPD muutti mielensä. SPD on valmis keskustelemaan hallituksen muodostamisesta kristillisdemokraattien kanssa.

Saksan tilanne voi vaikuttaa myös muihin maihin. Merkel on jo pitkään ollut vahva johtaja EU:ssa. Monien mielestä hän on Euroopan tärkein johtaja. Jos Merkel on heikko Saksassa, hän menettää valtaa myös EU:ssa.

Lähteet Yle, HS


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.