Ebola-virus leviää yhä Afrikassa

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 21.10.2014

Verenvuotokuume ebola leviää edelleen Länsi-Afrikassa.

Maailman terveysjärjestö WHO uskoo, että ebola-kuumeeseen on sairastunut enemmän ihmisiä kuin aiemmin on luultu. WHO:n mukaan sairastuneita on pian jo yli 9 000. Tähän mennessä yli 4 000 ihmistä on kuollut ebolaan.

Ebola on vakava virustauti, jossa potilas alkaa vuotaa verta. Ebolaan ei ole rokotetta tai lääkettä, joka nujertaisi taudin. Yli puolet potilaista kuolee.

Ebola-epidemia alkoi Guineassa Afrikassa viime keväänä. Se on levinnyt myös Liberiaan, Nigeriaan, Senegaliin ja Sierra Leoneen.

Myös Yhdysvalloissa ja Espanjassa on muutama ihminen kuollut ebolaan. He saivat tartunnan Afrikassa tai joltakulta, joka on viime aikoina käynyt siellä.

Jotkut potilaat ovat olleet lääkäreitä ja sairaanhoitajia.

On vaarallista olla kosketuksissa ebolaan sairastuneen henkilön kehon nesteiden, kuten veren tai syljen kanssa. Siksi ebola-potilaan hoitajien ja lääkäreiden täytyy pukeutua suojavarusteisiin. Tauti voi levitä myös kuolleiden ruumiista. Afrikassa on perinne, jossa perhe kokoontuu pesemään vainajan ruumista. Se on vaarallista, jos ebola on aiheuttanut kuoleman.

Ebola levisi myös Nigeriaan. Ensimmäinen tapaus havaittiin heinäkuussa, mutta nyt näyttää siltä, että ebolaa ei ole enää maassa. Nigeriassa kaikki sairastuneet eristettiin heti sairaaloihin. Myös kaikki ne, joiden kanssa tartunnan saaneet olivat olleet kosketuksissa, tarkastettiin. Näin nigerialaiset onnistuivat estämään taudin leviämisen.

Euroopassa pelätään, että tauti leviää tännekin. Terveydenhuollon asiantuntijat eivät kuitenkaan usko, että ebola-epidemia syntyisi Suomessa tai muissa länsimaissa. Täällä terveydenhuolto on tehokasta. Lääkärit ja sairaanhoitajat ovat valmiina, jos tauti tulee.

Lähteet Helsingin Sanomat, The Independent

Yksi kommentti artikkeliin ”Ebola-virus leviää yhä Afrikassa”

  1. Olen pelkään ebola tauti tulee Suomeen koska minulla on heikko elin, Ma rukoilen älä tule ebola Suomessa…

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)