Arabiemiraateissa on kuumaa ja kuivaa. Sadetta kaivataan. Kuva on Dohan kaupungin rannalta.

Arabiemiraateissa on kuumaa ja kuivaa. Sadetta kaivataan. Kuva on Dohan kaupungin rannalta.

Suomalaiset yrittävät tehdä sadetta

Arabiemiraattien valtio on antanut viiden miljoonan euron apurahan suomalaiselle tutkijaryhmälle. Tarkoituksena on tutkia, miten voidaan luoda keinotekoista sadetta.

Arabiemiraateissa on kuivaa ja kuumaa. Suuri osa maasta on hiekka-aavikkoa.

Suomalaiset tutkijat selvittävät kuinka pienet hiukkaset voivat synnyttää sadetta. Ajatus on,  että sadetta voisi synnyttää kylvämällä ilmakehään aerosolihiukkasia. Luonnon omia aerosolihiukkasia ovat esimerkiksi pölyt ja noki, jotka nousevat tulipalon tai hiekkamyrskyn seurauksena.

Hiukkaset toimivat ytiminä, joiden ympärille ilman kosteus kertyy pisaroiksi. Pisarat putoavat sateena maahan.

YK arvioi, että vuonna 2025 kaksi kolmasosaa maapallon väestöstä asuu alueilla, jotka kärsivät ainakin ajoittain vesipulasta.

Ilmatieteen laitoksen professori Hannele Korhonen sanoo, että sateen tekeminen voi ratkaista osan näistä ongelmista. Korhonen johtaa tutkimushanketta.

Entä onnistuuko sateen tekeminen? Siitä ei ole vielä tieteellistä varmuutta. Arabiemiraattien tutkimus on Korhosen mukaan tähän asti suurin panostus asiaan.

Lähde Tiede.fi


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.