Kuvassa sähköauto on latauksessa latausasemalla. Suomessa sähköautoja on vielä vähän mutta tulevaisuudessa niitä on yhä enemmän.

Kuvassa sähköauto on latauksessa latausasemalla. Suomessa sähköautoja on vielä vähän mutta tulevaisuudessa niitä on yhä enemmän.

Sähköautot yleistyvät pian

Lähivuosina yhä useampi autoilija ostaa sähköauton.

Autot ovat liikkuneet jo yli sata vuotta polttomoottorin voimalla. Polttomoottori polttaa bensiiniä, jota saadaan öljystä.

Tästä seuraa monta isoa ongelmaa. Polttomoottori saastuttaa ilmaa. Saasteet lämmittävät maapallon ilmastoa. Öljy loppuu varmasti joskus. Näistä syistä polttomoottorit pitää korvata muilla moottoreilla.

Nyt näyttää siltä, että nimenomaan sähkömoottori korvaa polttomoottorin. Monet suuret autojen valmistajat kehittävät uusia sähköautoja. Niiden hinnat laskevat pian.

Myös sähköautoihin liittyy ongelmia. Sähkömoottorit ovat hiljaisia. Jalankulkijat eivät huomaa niitä. Siksi Euroopan unioni on määrännyt, että sähköauton pitää päästellä varoitusääniä, kun se lähtee liikkeelle.

Grafiikka sähköautojen määrästä suhteessa polttomoottoriautoihin.

Suomessa on 86 polttomoottoriautoa yhtä sähköautoa kohti. Suomessa on noin kolme miljoonaa polttomoottoriautoa. Ne toimivat bensiinillä. Grafiikka Heidi Ahlström

Grafiikka kuvaa erilaisten sähköllä toimivien tai osaksi sähköllä toimivien autojen määrää.

Suomessa on vasta 1 500 autoa, jotka toimivat kokonaan sähköllä.
Ladattavia hybridejä on noin 6 000. Hybridiautoja on noin 30 000. Grafiikka Heidi Ahlström

 

Lue lisää sähköautoista Selkosanomien numerosta 6/2018. Se ilmestyi 28.3.2018.

 

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste