Ruotsalaisen keksijän kuuluisa palkinto

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Nobel Media AB
Uutinen julkaistu: 21.10.2014

Alfred Nobel oli ruotsalainen keksijä. Hänen tunnetuin keksintönsä on dynamiitti.

Hän oli myös taitava liikemies, jolla oli yli 100 tehdasta 20 maassa. Hän rikastui niiden avulla.

Nobel oli naimaton, eikä hänellä ollut lapsia. Hän kirjoitti runoja ja teki työtä maailmanrauhan puolesta. Hän oli salaperäinen henkilö.

Palkinto oli yllätys – Nobelin testamentin sisältö oli kaikille yllätys. Hän ei ollut kertonut, mitä hänen rahoillaan tehdään hänen kuolemansa jälkeen, kertoo Gustav Källstrand. Hän on kuraattori ja arkiston- hoitaja Nobel-museossa Tukholmassa.

– Ehkä hän ajatteli, että tukemalla tiedettä ja kulttuuria voi edistää maailmanrauhaa ja parempaa elämää maapallolla.

Alfred Nobel halusi, että hänen rahansa jaettaisiin palkintoina henkilöille, jotka ovat toimineet tieteen, kirjallisuuden ja rauhan puolesta. Joka vuosi jaetaan Nobelin kirjallisuuden, kemian, fysiikan, lääketieteen, talouden ja rauhan palkinnot. Ensimmäiset palkinnot jaettiin vuonna 1901.

Yhteensä on jaettu 876 Nobel- palkintoa.

Palkinnonsaajien valinta kestää lähes koko vuoden. Nobel- komiteoiden jäsenet pyytävät neuvoja tuttaviltaan. Komitean jäsen, entinen palkinnon saaja tai jonkin pohjoismaisen yliopiston professori voi ehdottaa palkinnon saajaa.

Joskus palkinto annetaan henkilölle, joka on tehnyt merkittävän keksinnön, joskus taas henkilölle, joka on kehittänyt keksinnöstä jotain hyödyllistä. Kirjallisuuden Nobelilla palkitaan kirjailijan koko tuotanto.

Päätös rauhanpalkinnon saajasta tehdään Norjassa. Kun palkintoa alettiin jakaa, Norja oli osa Ruotsia. Nobelin testamentissa sanotaan, että Norjan eduskunnan nimittämä komitea päättää, kuka saa rauhanpalkinnon.

Neljä henkilöä on saanut Nobelin palkinnon kaksi kertaa. Yksi heistä on puolalais-ranskalainen

Marie Curie. Hän tutki radio- aktiivisuutta. Curie sai fysiikan palkinnon vuonna 1903 ja kemian palkinnon vuonna 1911.

Yli 800 miestä, mutta vain 42 naista on saanut Nobelin palkinnon.

– Naiset saavat varmasti enemmän palkintoja tulevaisuudessa. Naisia ei ollut aikoinaan paljon tutkijoina, mutta nyt se on tavallista. Naiset ovat yhtä hyviä tutkijoita kuin miehet, sanoo Gustav Källstrand.

Nobelin palkinnon arvo on kahdeksan miljoonaa Ruotsin kruunua eli hieman alle miljoona euroa. Jos palkinto jaetaan, rahamäärä on pienempi. Palkitut saavat myös kultamitalin ja kunniakirjan. Ruotsin kuningas ojentaa Nobelin palkinnot Tukholmassa. Norjan kuningas jakaa rauhanpalkinnon Oslossa.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)