Toripolliisi-patsas on Oulun tunnusmerkki. Oulun murteella poliisi on polliisi.

Toripolliisi-patsas on Oulun tunnusmerkki. Oulun murteella poliisi on polliisi.

Oulu, Pohjois-Suomen pääkaupunki

Oulu on virkeä ja eläväinen kaupunki Pohjois-Pohjanmaalla.

Monet tunnistavat vanhan sanonnan :”Ookko nää Oulusta, pelekääkkö nää polliisia?” Toripolliisi-patsas onkin Oulun tunnetuimpia tunnusmerkkejä. Toripolliisi seisoo Oulun kauppatorilla aivan punatiilisen kauppahallin vieressä.

Oulu sijaitsee Perämeren rannalla. Ruotsin kuningas Kaarle IX perusti kaupungin vuonna 1605.

Oulu sijaitsee hyvällä paikalla jokien ja meren yhtymäkohdassa. 1800-luvulla Oulusta vietiin tervaa ulkomaille. Oulu onkin ollut aina tärkeä kauppapaikka.

Kaupunki vaurastuu ja kasvaa 1990-luvulla Oulu muuttui Suomen teknologiakeskukseksi. Teknologiahuuma on nyt hiipunut, mutta uusia sovelluksia ja teknologiaa kehitetään edelleen Oulussa. Uusia tekijöitä opiskelee Oulun yliopistossa ja kaupungin useissa muissa oppilaitoksissa.

Oulu tunnetaan tervan ja teknologian lisäksi erityisesti koulukaupunkina. Presidentit Ståhlberg, Kallio ja Ahtisaari kävivät koulunsa Oulussa.

Monet muistavat, että Oulun kaupunginteatteri on rakennettu meren päälle täyttömaalle ja yliopisto suolle. Vanhemmat ihmiset muistavat myös, miten Oulun kauniit puutalokorttelit tuhottiin 1960–1980-luvuilla. Sittemmin kaupunki on päässyt eroon tuhoamisvimmastaan.

Nykyisin Oulusta kannattaa nauttia torilla, kävelykatu Rotuaarilla, viehättävässä Ainolan puistossa, Nallikarin uimarannalla tai vaikkapa Tietomaassa.

Oulun keskustassa Uudellakadulla on seinäkirjoitus, jonka kaikki kaupunkilaiset tuntevat. Siinä lukee ”paska kaupunni”. Graffiti viittaa oululaisen Kauko Röyhkän Paska kaupunki -lauluun ja menneeseen aikaan.

Monet oululaiset ja muualle muuttaneet pitivät kaupunkia vielä 1970- ja 80-luvuilla ankeana ja harmaana paikkana.
Nykyisin asenne ja kaupunki on muuttunut. Vai mitä mieltä olette? Jääkiekkojoukkue Oulun Kärpät on voittanut SM-kultaa 2000-luvulla jo kuusi kertaa. Muita mitaleita on neljä. Ei huono.

Jutun kirjoittaja, toimittaja Petri Kiuttu on kotoisin Oulusta.


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.