Myönteinen rockmies Oulusta

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Petri Kiuttu
Uutinen julkaistu: 26.02.2013

– Toivon tuottavani ihmisten arkeen iloa ja juhlahetkiä. Paras kiitos on asiakkaitten hymy. Näin tuumii oululainen rockin sekatyöläinen Ilpo Sulkala.

Ilpo ”Ibo” Sulkala on pitkän linjan oululainen rockin moniottelija. Sulkala innostui rockelämästä melkein 40 vuotta sitten Hurriganesin keikalla. Sulkala omistaa Oulussa rock-klubi 45 Specialin, pyörittää suosittua Rotuaari piknik -kesätapahtumaa ja järjestää isoja konsertteja. Sulkala on pienosakkaana maailman pohjoisimmassa alkoholijalostamossa, Tyrnävän pottuviinatehtaassa. Sulkalan yhtiö vastaa myös Oulusta kävelykatu Rotuaarilta löytyvästä Loisto-näytöstä, joka tuottaa tietoa ja kulttuurisisältöä kaupunkilaisille. Sulkala valittiin pari vuotta sitten vuoden positiivisimmaksi oululaiseksi. Hänen ansiokseen luettiin erityisesti vapaa-ajan palveluiden kehittäminen. Sulkala on siis tehnyt osaltaan Oulun keskustasta viihtyisämmän paikan ihmisille.

Pyörität Pohjois-Suomen tunnetuinta rock-klubia. Paikka on toiminut kohta 23 vuotta. Mikä on pitkäikäisyyden salaisuus?

– Teemme tätä työtä samalla tavalla kuin The Rolling Stones tekee omaansa. Tämä on pitkänmatkan juoksua. Homma perustuu eläville esiintyjille eli livemusiikille. Siihen maailmaan mahtuvat niin bändit, dj:t kuin hiphopparit. 45 Specialin kaltaiset paikat ovat ajattomia, joissa on muita arvoja kuin trendikkyys eli muodikkuus ja pelkkä rahanteko. Puhuisin rakkaudesta musiikkiin.

Miten päädyit mukaan rockbisnekseen?

– Olin pikkupoikana katsomassa Hurriganesin soundcheckiä eli keikan valmistelua, virittelyä ja soittelua. Remu Aaltonen huusi rumpusettinsä takaa, että kaikki muut ulos, paitsi tuo pikku kundi! Se teki niin suuren vaikutuksen, että tiesin haluavani mukaan rokkitouhuihin. Aloin 15-vuotiaana roudariksi (rockyhtyeen avustaja, joka pystyttää ja purkaa esiintymislavan äänentoiston ja muut rakennelmat). Sen jälkeen aloin järjestää keikkoja.

Minkälainen kulttuurikaupunki Oulu on?

– Oulu on vireämpi kuin koskaan. Musiikin suhteen minulla on kuitenkin näkemystä asiasta 1970-luvun puolivälistä lähtien. Täällä on vilkas musiikkielämä. Oulu on selkeästi pohjoisen Suomen pääkaupunki.

Mikä on kaikkien aikojen paras rock-yhtye?

– Ehdottamasti The Rolling Stones. Näin ne ensimmäistä kertaa vuonna 1982. Silloin kaikki sanoivat, että tämä on varmasti näiden papppojen viimeinen kiertue. Se on kuitenkin edelleen ihan mieletön bändi. Joka ei siitä tykkää ja tajua sen suuruutta, ei tajua musasta ja koko musabisneksestä yhtään mitään!

Rotuaari piknik Oulun keskustassa 10.–13.7.

Yksi kommentti artikkeliin ”Myönteinen rockmies Oulusta”

  1. Mielestäni artikkeli oli hyvä. Olen iloinen, että vanhuksille ja kehitysvammaisille on tälläinen mahdollisuus. Jes

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)