Martti Lutherin patsas on Helsingin Tuomiokirkossa.

Martti Lutherin patsas on Helsingin Tuomiokirkossa.

Martti Luther muutti maailmaa

Munkki Martti Luther julkaisi kuuluisat 95 teesiään 31. lokakuuta vuonna 1517. Siitä alkoi tapahtumasarja, jota nykyään kutsutaan nimellä reformaatio eli uskonpuhdistus.

Kertomuksen mukaan Luther naulasi katolista kirkkoa arvostelevat mielipiteensä Wittenbergin kirkon oveen.
Tästä alkoi muutos, joka vaikutti Eurooppaan ja koko maailmaan pysyvästi.

Lutherin teesit eli väittämät käsittelevät kirkkoa ja sen väärinkäytöksiä. 1500-luvulla kirkolla oli erittäin paljon valtaa. Kirkko määräsi monista asioista yhteiskunnassa ja politiikassa. Lutherin teesit sytyttivät Euroopassa vallankumouksen. Sen seurauksena syntyivät uudet protestanttiset kirkot.

– Lutherin toiminta sai aikaan tapahtumasarjan, jonka vaikutukset ovat erittäin suuret historiassa.

Näin sanoo Helsingin yliopiston kirkkohistorian professori Kaarlo Arffman. Hänen erityisalansa on protestantismin ja reformaation historia.

Luther oli alun perin samaa mieltä katolisen kirkon kanssa siitä, mitä kirkon tuli opettaa. Ihmisen pitää syntien anteeksi- saamisen jälkeen hyvittää vääryydet, joita hän on tehnyt.

Luther kuitenkin vakuuttui siitä, että katolinen kirkko eli eri tavalla kuin se opetti. Hän vastusti kaikkein eniten kirkon anekirjeitä. Kirkon jäsenet saattoivat ostaa anekirjeitä, joilla he hyvittivät syntiensä seuraukset. Näillä anekirjeillä rahoitettiin hanketta, joka on tuttu useimmille maailman ihmisille. Anerahoilla rakennettiin Vatikaaniin ehkä maailman kuuluisin kirkko, Pietarinkirkko.

Kaarlo Arffman ei usko, että kirkon rappio oli reformaation varsinainen syy. Maailma, yhteiskunta ja ihmisten mielipiteet olivat muuttuneet niin paljon, että katolisen kirkon oli pakko muuttua.


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.