Kuvassa on toimittaja Mika Tommola.

Lisää kevennyksiä uutisiin!

Mika Tommola on MTV:n uutisten toimittaja. Parhaiten hänet tunnetaan kevennyksistä, joita lähetetään uutisten lopuksi.

Oletko tehnyt aina vain kevennyksiä uutisiin?

– Ei, olen tehnyt myös tavallisia uutisjuttuja tavallisena toimittajana. Seitsemän vuotta työskentelin ulkomaanuutisissa. Silloin tuntui, että teen juttuja asioista, joita en ihan kunnolla tunne. Tein esimerkiksi uutisia Jugoslavian sodasta, mutta en ollut koskaan ollut siellä. Tein siis uutisia muiden kuvamateriaalista ja haastatteluista. Se tuntui väärältä. Sitten siirryin kotimaanuutisiin. Se sopi minulle paremmin, koska saatoin tavata ihmisiä suoraan ja tunsin aineistoni.

Miten aloit tehdä kevennyksiä uutisiin?

– Aikoinaan pomoni käski minun tehdä lyhyen ja hauskan pikkujutun. Pidin siitä ja sain monia samanlaisia tehtäviä. 15 vuotta sitten huomasin, että tein oikeastaan vain sellaisia. Nyt teen 2–3 kevennystä viikossa.

– On mukava tehdä uutisia positiivisista asioista. Maailmassa tapahtuu paljon ikävää, mutta useimmat suomalaiset voivat hyvin. On hauskaa ilahduttaa katsojia.

Mistä saat ideat kevennyksiin?

– Minulla on tietysti monia ideoita itselläni. Mutta usein ihmiset myös ehdottavat minulle ideoita. Saan joka päivä monta sähköpostia. Yritän vastata kaikkiin, mutta kaikkia ideoita en voi toteuttaa. Valitsen niistä jonkun, joka saattaa kiinnostaa meidän katsojiamme.

Millainen on hyvä juttu?

– Koska kympin uutiset näkyvät koko maassa, hyvä juttu ei ole liian paikallinen. Sen pitää kiinnostaa monia katsojia. Siinä saa mielellään olla vähän huumoria ja yllätystä. Usein hyvässä jutussa on eläin, joka tekee jotakin kiinnostavaa.

Miksi olet itse usein mukana kevennyksessä?

– Minulla on oma tapani työskennellä. Usein olen itse mukana, koska samalla näytän, ettei se ole niin vaarallista. Ei tarvitse ujostella ja jännittää kameran edessä.

Kerro jostain kevennyksestä, joka jäi mieleen!

– Kerran tein kevennystä kuumailmapalloilun suomenmestaruudesta. Minä ja kameramies olimme ylhäällä yhdessä palloista. Halusimme lentää matalalla, että saamme hyviä kuvia. Mutta pallo vajosi odottamatta kovalla vauhdilla ja melkein törmäsi puun latvoihin. Se oli jännittävää, mutta kaikki meni hyvin.

– Toisen kerran minun piti tehdä kevennys yhdessä laulaja Antti Tuiskun kanssa. Hän yritti opettaa minulle paria tanssiaskelta. Se ei oikein sujunut. Mutta Antin mielestä oli hienoa että yritin, vaikka tein sen niin väärin. Se tuntui mukavalta joka tapauksessa.


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.