Laajasalo uskoo sopimiseen

Helsingin tuore piispa Teemu Laajasalo sanoo, että luterilainen kirkko on muutoksen edessä.

Suomen suurimmassa kirkkokunnassa on neljä miljoonaa jäsentä. Kirkosta on kuitenkin eronnut paljon ihmisiä.

Olet toiminut piispana viisi kuukautta. Minkälaista työtä piispa tekee?

– Olen työskennellyt kirkossa 21 vuotta. Kirkon työ tuntuu hyvältä ja tärkeältä. Piispan työ sisältää enemmän perinteisiä papin tehtäviä kuin edellinen virkani kirkkoherrana. Kierrän seurakunnissa, kouluissa ja laitoksissa, tapaan ihmisiä ja hoidan yhteiskunnallisia tehtäviä. Tehtäviin kuuluu myös saarnaaminen ja hallinnollisia töitä.

Minkälainen tulevaisuus on Suomen luterilaisella kirkolla?

– Näen kirkon tulevaisuuden hyvänä. Kirkko on Kristuksen kirkko, jonka tulevaisuus on Jumalan kädessä. Luterilainen kirkko on suuri. Meillä on 21 000 työntekijää ja neljä miljoonaa jäsentä. Toisaalta kirkko menettää jäseniä erityisesti kaupungeissa. Se on tietysti huolestuttavaa.

– Kirkkoomme on valittu äskettäin myös erinomainen uusi arkkipiispa Tapio Luoma. Hän haluaa sovitella. Mielestäni se on hyvä ominaisuus tässä ajassa.

Minkälainen johtaja aiot itse olla?

– Haluan tutustua asioihin rauhassa ja ymmärtää niitä ennen suuria sanoja. Aion kiertää hiippakunnassani ja tulla tutuksi seurakuntien kanssa. Hiippakunta tarkoittaa sitä aluetta, jota piispa johtaa. Haluan merkityksellisen kirkon, joka kuuluu kaikille.

Rahankäytöstäsi nousi kohu heti piispan työn alussa. Miten se vaikutti sinuun?

– Se oli kurja kokemus. Tajusin hyvin nopeasti, että minun pitää keskittyä työni tekemiseen. Muiden tehtävä oli selvittää se, oliko kohuun aineksia. Ymmärsin, miksi kohu alkoi. En halua selitellä omia virheitäni. Kohun laajuus oli kuitenkin mielestäni melko suuri.

Mitkä asiat tuovat elämääsi iloa?

– Lasten kanssa leikkiminen, vaimon kanssa oleskelu, rukous, Korkeasaaressa käyminen sekä epäterveellinen pikaruoka.

Miten vietät pääsiäistä ja mitä se merkitsee sinulle?

– Olen viettänyt pääsiäiseni tähän saakka melkein aina saarnaamalla kiirastorstain messussa. Nyt menen kuuntelemaan sitä, ja saarnaan pääsiäisyön messussa. Pääsiäinen on minulle hyvin tärkeä. Sen merkitys on valo. Pääsiäinen on lupaus siitä, että kuolema ei ole loppu. Suklaamunat ovat olennainen osa pääsiäistä!

 

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste