Kissan ulkoilu on omistajan vastuulla

Teksti: Seija Niinistö-Samela
Kuva: Juha Samela
Uutinen julkaistu: 20.12.2017

Kissa on mukava lemmikki, joka tarvitsee huolenpitoa koko elämänsä ajan. Kissa tarvitsee terveellistä ruokaa ja hyvää hoitoa.

Maalla kissat usein liikkuvat vapaasti omalla pihalla. Kaupungissa kissa ulkoilee turvallisesti ulkona valjaissa. Kaupungissa yksin kulkeva kissa saattaa jäädä auton alle tai joutua petojen saaliiksi.

Omistaja täytyy huolehtia kissan turvallisuudesta ja myös siitä, että vapaana kulkeva kissa ei aiheuta vahinkoa. Kissat eivät saa liikkua esimerkiksi leikkipaikoilla, naapureiden pihoilla tai puistoissa. Lisäksi kissat ovat vaaraksi linnuille.

Sisällä viihtyvää kissaa ei tarvitse viedä ulos. Riittää, että kissa näkee ikkunasta, mitä ulkona tapahtuu.

Kissa ulkoilee valjaissa

Jos kissa on kiinnostunut ulkoilusta, sen voi opettaa kulkemaan valjaissa.

Valjaisiin totuttelu on hyvä aloittaa sisällä. Anna kissalle makupala, kun puet sille valjaat. Se auttaa kissaa sopeutumaan tilanteeseen.

Lähde www.sey.fi

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)