Kati Veijonen viihtyy Bangkokissa

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Petri Kiuttu
Uutinen julkaistu: 24.04.2012

– Liikenne on täällä järjetöntä, liikkuminen vie päivästä suuren osan. Näin sanoo Kati Veijonen, joka työskentelee Suomen suurlähetystössä Bangkokissa.

Kati Veijonen työskentelee Suomen suurlähetystössä Bangkokissa erityisasiantuntijana. Bangkok on Thaimaan pääkaupunki, valtaisa keskittymä, jossa asuu 12 miljoonaa ihmistä.

Mitkä asiat kuuluvat työtehtäviisi?

– Keskityn energia- ja ympäristöhankkeisiin. Meillä on sekä alueellisia yhteistyöhankkeita että kahdenvälisiä hankkeita. Seuraamme Bangkokin lähetystöstä käsin Suomen hankkeita. Thaimaan lisäksi niitä on Laosissa, Kambodzhassa ja tulevaisuudessa myös Myanmarissa. Thaimaa on näihin muihin verrattuna kehittyneempi valtio. – Meillä on kolme aluetta, joihin Suomi keskittyy näissä Mekong-joen maissa. Niihin kuuluvat maaseudun kehitys, luonnonvarat ja energia sekä erityisesti uusiutuva energia. Matkustan noin joka toinen viikko Laosiin tai Kambodzhaan tapaamisiin ja seuraamaan tilannetta.

Mekong on yksi maailman suurimmista joista. Mikä tekee siitä aivan erityisen?

– Mekongin varrella on ainutlaatuisia luonnonvaroja eli luonnon raaka-aineita, joiden avulla saadaan energiaa. Esimerkiksi puu on uusiutuva luonnonvara, kun taas fossiiliset polttoaineet, kuten öljy ja uraani ovat uusiutumattomia. Niitä ei siis enää koskaan synny lisää. Mekongin alueen maiden olisi tärkeää oppia käyttämään omia luonnonvarojaan kestävästi. Alueen maissa on suuria eroja. Laosissa ja Kambodzhassa ollaan vielä alussa, Thaimaa on jo pidemmällä ympäristön- suojeluasioissa.

– Ajankohtainen kysymys juuri nyt on se, että Laos aikoo rakentaa Mekongin yläjuoksulle suuren vesivoimalaitoksen. Sen vaikutukset saattavat olla arvaamattomat. Alueen asukkaat elävät joen kaloilla ja sen vedellä kastellaan riisipellot. Vietnamissa ollaan huolestuneita heidän deltansa eli suistomaan puolesta. Mekong päättyy sinne, ennen kuin laskee Etelä-Kiinan mereen.

Olet asunut Bangkokissa vajaat kolme vuotta. Miltä muutto tuntui ja minkälaista on asua valtavassa kaupungissa?

– Kaakkois-Aasia oli minulle tuttu, koska olen työskennellyt aiemmin Kambodzhassa. Ennen Bangkokia ehdin kuitenkin asua myös kotimaassa. Kaikkeen toki tottuu. Asuin aikanaan Euroopassa Madridissa, sekin on suuri kaupunki. Bangkokissa minua häiritsee oikeastaan vain liikenne. Se on järjetöntä, liikkuminen vie päivästä suuren osan. Käytän aina kun se vain on mahdollista skytrainia eli ilmajunaa (Bangkokissa korkealle katujen yläpuolelle rakennettu kiskoilla kulkeva metrojuna). Bangkokissa on kuitenkin paljon alueita, joihin ei pääse ilmajunalla tai metrolla. Ruuhka-aikoina autossa saa istua tuntikaupalla.

Mitä bangkokilaiset tekevät vapaa-ajallaan?

– Tämä on valtava kaupunki, jossa ei ole tekemisen puutetta. Jos Bangkokia vertaa vaikkapa Kambodzhan Phnom Penhiin, on tarjonta todella runsasta. Bangkokissa on kulttuuria, viihdettä, puistoja, liikuntamahdollisuuksia. En henkilökohtaisesti kaipaa esimerkiksi lunta tai saunaa. Toki on joitakin suomalaisia ruokia, joita täältä ei saa.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)