Kuvassa on kasvishampurilaisia.

Kuvassa on kasvishampurilaisia.

Juurespihvit ovat halpoja ja värikkäitä

Perunat, porkkanat, punajuuret, selleri, palsternakka, niitä on moneksi. Kotimaiset juurekset ovat värikkäitä, halpoja ja maukkaita. Sitä paitsi juureksissa on runsaasti vitamiineja ja kuituja.

Voit valmistaa juureksista esimerkiksi maukkaita juurespihvejä ja syödä ne salaatin kera. Tai miten olisi huippuhyvä kasvishampurilainen?

Juurespihvit (Noin 15 kappaletta)

1 desilitra maitoa

¾ desilitraa korppujauhoa

1 pieni sipuli

1 puristettu valkosipulin kynsi

1–2 perunaa

2 porkkanaa

1 pala juuriselleriä

1 palsternakka

1–2 munaa

1 teelusikallinen suolaa

1 teelusikallinen paprikajauhetta

¾ desilitraa juustoraastetta

Sekoita kulhossa korppujauhot ja maito.

Kuori ja raasta juurekset. Paloittele sipuli ja purista valkosipuli. Sekoita keskenään juuresraaste, sipulit ja korppujauhoseos. Lisää hieman korppujauhoja tai vehnäjauhoja, jos taikina on liian löysää.

Muotoile käsillä pihvejä pannulle ja paista pihvit öljyssä tai voissa. Voit myös tehdä noin 15 pihviä uuninpellille. Paista ne silloin 225-asteisessa uunissa. Pihvien paistoaika on noin 20 minuuttia.

Tarjoile juurespihvit esimerkiksi perunamuusin, salaatin ja kermaviilikastikkeen kanssa.

Kasvishampurilaiseen tarvitset lisäksi sämpylöitä, tomaattia, salaattia, juustoa ja kastikkeita makusi mukaan.


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.