Hyvän kahvin salaisuudet

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 07.10.2014

On monta tapaa valmistaa hyvää kahvia.

Parasta kahvia saa, jos pavut on jauhettu juuri ennen kahvinkeittoa. Useimmiten ostamme kuitenkin kahvin valmiiksi jauhettuna. Hyvän kahvin pahimpia vihollisia ovat happi, lämpö, valo ja kosteus.

Kun kahvipakkaus on suljettu tiiviisti, ilma ei pääse kosketuksiin kahvin kanssa. Kahvissa on rasvaa. Jos se pääsee pitkäksi aikaa kosketuksiin ilmassa olevan hapen kanssa, maku huononee.

Kahvi säilyy parhaiten kuivassa, viileässä ja pimeässä paikassa, esimerkiksi jääkaapissa. Tuoreuden lisäksi puhtaus takaa kahvi- nautinnon. Kaikki valmistus-välineet ja niiden osat pestään huolellisesti ja säännöllisesti. Raikkaasta ja kylmästä hanavedestä saa parasta kahvia.

Entä mitkä ovat eri valmistustapojen erityispiirteitä? Pannukahvin maku on useimmiten pehmeämpi ja täyteläisempi kuin suodatinkahvin. Kahvissa oleva rasva maistuu pannukahvissa muita enemmän.

Pressopannussa kahvi valmistuu hautumalla, ja pienellä paineella, kun mäntä painetaan alas. Pannu on helppo puhdistaa, ja lämpötila ja kahvin ja veden suhde on helppo saada oikeiksi. Hyvän espresson valmistus on taitolaji, jossa voi oppia koko ajan uutta. Monien mielestä espresso ei ärsytä vatsaa.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)