Naistenpäivänä järjestetään usein mielenosoituksia. Kuva on mielen- osoituksesta Helsingissä naistenpäivänä viime vuonna.

Naistenpäivänä järjestetään usein mielenosoituksia. Kuva on mielen- osoituksesta Helsingissä naistenpäivänä viime vuonna.

Hyvää naistenpäivää!

8. maaliskuuta vietetään kansainvälistä naistenpäivää. Naistenpäivää on vietetty monissa maissa 1900-luvun alusta asti.

Vuonna 1975 vietettiin naisten vuotta. Sen jälkeen YK päätti, että koko maailmassa vietetään yhteistä naistenpäivää.

Naistenpäivää vietetään eri tavoin eri maissa. Aluksi naistenpäivä oli poliittinen merkkipäivä. Sitä vietettiin amerikkalaisten naispuolisten tekstiilityöntekijöiden mielenosoitusten muistoksi.

Joissakin maissa naistenpäivä on yhä poliittinen. Nyt sitä vietetään tasa-arvon ja naisten oikeuksien puolesta.

Joissakin maissa naistenpäivä on epäpoliittinen juhlapäivä. Silloin miehet muistavat naisia samalla tavalla kuin äitienpäivänä tai ystävänpäivänä.

Äänioikeus ensimmäisenä Euroopassa

Suomessa naiset ovat päässeet pitkälle taistelussa kohti tasa-arvoa. Suomalaiset naiset saivat äänioikeuden ensimmäisenä Euroopassa jo vuonna 1906. Vain Uudessa-Seelannissa ja Australiassa naiset saivat äänioikeuden aikaisemmin.

Suomessa naiset saivat oikeuden asettua ehdolle vaaleissa ensimmäisinä maailmassa. Eduskuntavaaleissa vuonna 1907 naiset äänestivät innokkaasti. 200 kansanedustajasta 19 oli naisia.

Suomi sai ensimmäisen naisministerin vuonna 1926. Miina Sillanpää oli sosiaaliministeri.

Elisabeth Rehnistä tuli maailman ensimmäinen naispuolinen puolustusministeri vuonna 1990. Vuonna 1994 Riitta Uosukainen oli Suomen ensimmäinen naispuolinen eduskunnan puhemies. Samana vuonna naiset saivat oikeuden suorittaa asepalveluksen, jos he halusivat.

Vuonna 2000 Tarja Halosesta tuli ensimmäinen nainen, joka valittiin Suomen presidentiksi.

Lähde oppimateriaali Friidu


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.