Ääneen lukeminen tuo mieleen muistoja

Teksti: Kaisa Kaatra
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 20.01.2016

Pakkanen paukkuu ulkona, mutta sisällä on kodikasta, kun lukuryhmä kokoontuu hoitokoti Suvirinteessä.

Suvirinne on hoitokoti sipoolaisille muistisairaille. Lukuryhmässä ohjaaja lukee ääneen Selkosanomia tai LL-Bladetia. Tällä kertaa keskustelu käydään ruotsiksi.

Muistisairaille itsenäinen lukeminen on usein vaikeaa. Lukuhetken ohjaaja Marlotta Gadolin lukee Selkosanomien sisarlehteä LL-Bladetia rauhallisella äänellä.

Kuuntelijoiden mielenkiinnon herättää heti lehden juttu virsikirjan lisävihosta, johon tulee 79 uutta virttä. Kaikki muistelevat tuttuja virsiä.

– Jasså! Jaahas!, kiinnostuu Gunvor Mattsson.

Ohjaaja Marlotta siirtyy seuraavaan juttuun. Se kertoo onnellisuustohtorista, joka suosittelee filosofian opiskelua koulussa. Kukaan ryhmästä ei ole lukenut filosofiaa, mutta asia herättää kiinnostusta.

Selkeät ja yksinkertaiset kuvat ovat lukuryhmäläisten mieleen. Sirkka Borgström ihastelee hellyyttävää kuvaa, jossa koira nukkuu lapsen kanssa. Myös 90-vuotias Inga Lindqvist pitää eläinaiheisista jutuista.

Sitten Marlotta lukee, että muovinen kananmunakenno on valittu vuoden turhimmaksi tavaraksi.

Torsten Lindqvist kertoo, että hänellä on ollut omia kanoja, kun Marlotta on lukenut jutun. Monet muistelevat sen jälkeen omia lemmikkejään.

Ohjaaja Marlotta Gadulin pitää lukuhetkien järjestämistä palkitsevana. Lukeminen virkistää mieltä ja saa hyvälle tuulelle.

Osastonhoitaja Sanna Siltala Suvirinteestä kertoo, että äänen lukeminen on säännöllinen osa muistiyksikön arkea. Hoitokodissa kaksi työntekijää on koulutettu lukutueksi. Lukutuki auttaa asukkaita lukemisessa.

Asumispalveluyksikkö Suvirinne on mukana Luetaan ääneen selkokirjaa-kampanjassa.

Tule mukaan: www.selkokeskus.fi

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)