Mummot ja lapset WhatsAppissa

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Petteri Kivimäki
Uutinen julkaistu: 31.01.2018

Monille isovanhemmille älypuhelin on yllättävän tärkeä väline. Älypuhelimella he pitävät yhteyttä lapsenlapsiinsa. Tutkija Sakari Taipale on tutkinut, miten vanhat ihmiset käyttävät tietokoneita ja älypuhelimia.

Tutkimuksessa selvisi, että nykyään isovanhemmat pitävät yhteyttä lapsenlapsiinsa esimerkiksi WhatsAppilla. WhatsApp on älypuhelimen sovellus, jolla voi nopeasti lähettää viestejä yhdelle tai usealle ihmiselle.

Sakari Taipale, millä tavalla sukulaiset pitävät yhteyttä toisiinsa älypuhelimilla?

– Teimme tutkimuksen Suomessa ja Sloveniassa. Slovenia on pieni maa Etelä-Euroopassa. Tutkimme, mitä laitteita ihmiset käyttivät viestimiseen. Suomesta mukana oli nuoria, heidän vanhempiaan ja isovanhempiaan 22 suvusta.

– Huomasimme suuria eroja suomalaisten ja slovenialaisten perheiden välillä. Ne liittyivät siihen, millaisia perheet ovat ja miten perheet asuvat.

– Suurin osa suomalaisista perheistä oli perustanut WhatsApp-ryhmän. Sloveniassa ei yksikään perhe ollut tehnyt niin. Slovenia on pieni maa. Etäisyydet ovat lyhyitä. Sloveniassa on omakotitaloja, joissa asuu kolmen sukupolven ihmisiä. Siellä WhatsAppia ei käytetty perheissä ollenkaan. Sille ei ollut tarvetta. Lapset kiipesivät rappuset yläkertaan kertomaan isovanhemmille kuulumiset tai he soittivat puhelimella.

– Suomessa etäisyydet ovat pitkiä. Suvut asuvat maan eri puolilla, kaukana toisistaan. Havaitsimme Suomessa toisenkin erikoisen piirteen. Lapset ja isovanhemmat viestivät suoraan keskenään WhatsAppilla. Suomessa siis viestitään yhden sukupolven yli. Lasten vanhemmat jäivät väliin.

Mistä lapset ja isovanhemmat keskustelivat WhatsAppissa?

– Yleensä he lähettivät terveisiä toisilleen. Ennen vanhaan lähetimme postikortteja. Nyt viestimme WhatsAppilla. Pienet viestit ovat tärkeimpiä. Tiedämme, mitä lapsenlapsille kuuluu. Se on yhteyden säilyttämistä.

– Perheet käyttävät WhatsAppia muutenkin monipuolisesti. Se toimii muistilappuina, kauppalistoina tai ruoka-aikojen sopimisessa.

Nykyään lääkärille saa helposti ajan älypuhelimen tai tietokoneen avulla. Onko tämä hankalaa vanhoille ihmisille, jotka eivät osaa käyttää älypuhelimia tai tietokoneita?

– Vanhoille ihmisille tulee kokemuksia, että he eivät selviä omassa arjessaan, kun he vanhenevat. Siitä seuraa turhautumista. Vanhoista ihmisistä tehdään avuttomia, vaikka he ovat muuten omatoimisia ja pystyvät hoitamaan omia asioitaan. Digitalisaatio pitää toteuttaa siten, että erilaisten käyttäjien tarpeet otetaan huomioon.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)