Työttömyystuki voidaan katkaista, jos työtön ei aio hakea töitä. Työtönkään ei saa vain laiskotella.

Saako työttömyydestä tykätä?

Viime viikkoina on kirjoitettu kymmeniä lehtijuttuja ja puheenvuoroja, joiden aihe on ideologinen työttömyys. Mitä ihmettä se tarkoittaa?

Keskustelu alkoi, kun Helsingin Sanomat haastatteli kirjailija Ossi Nymania. Nyman sanoi, että hän ei halua tehdä työtä. Hän kutsui asennettaan ideologiseksi työttömyydeksi.

Nyman on 39-vuotias. Hän on ollut työtön melkein koko aikuisen ikänsä. Hän saa työmarkkinatukea, joka on noin 700 euroa kuukaudessa. Suomessa on tuhansia työttömiä, jotka eivät hae töitä. He vaikenevat. Mutta Nyman herätti suurta ja laajaa paheksuntaa. Jopa presidentti Sauli Niinistö paheksui Nymanin ajatuksia.

Toisaalta Nyman tekee työtä. Hän kirjoittaa kirjoja. Syyskuun alussa julkaistiin Nymanin romaani Röyhkeys. Se kertoo miehestä, joka ei halua tehdä töitä. Nymanin haastattelu oli ainakin hyvä mainos kirjalle.


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.