Kansanedustaja Hanna Sarkkinen (kuvassa seisomassa) ehdottaa, että lakia raiskauksesta muutetaan.

Kansanedustaja Hanna Sarkkinen (kuvassa seisomassa) ehdottaa, että lakia raiskauksesta muutetaan.

Pitääkö seksistä tehdä sopimus?

Mikä on raiskaus Suomen lain mukaan? Tarkoittaako raiskaus seksiä, johon ihminen pakotetaan väkivallalla tai uhkaamalla väkivallalla? Tätä mietitään nyt eduskunnassa.

Kansanedustaja Hanna Sarkkisen mielestä oikeudenkäynneissä mietitään nykyään liikaa, onko raiskauksen uhri vastustanut tarpeeksi väkivaltaa. Hän ehdottaa, että Suomeen tehdään uusi laki. Uuden lain mukaan ennen seksin harrastamista kumpikin henkilö ilmoittaa, että haluaa harrastaa seksiä. Muuten kyseessä on raiskaus.

Jotkut ovat sitä mieltä, että jälkeenpäin on vaikea osoittaa, kuka on halunnut harrastaa seksiä ja kuka ei. Jotkut ihmettelevät, että pitääkö seksistä jatkossa tehdä sopimus.

Jotkut taas ovat sitä mieltä, että lakimuutos voi olla hyvä asia. Tottakai seksin pitää olla vapaaehtoista ja kummankin pitää haluta seksiä, ennen kuin sitä harrastetaan.

 

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste