Talitiainen on edelleen tavallinen pikkulintu Suomessa. Mutta pikkulintujen määrä vähenee. Joistakin lintulajeista on tullut harvinaisia.

Talitiainen on edelleen tavallinen pikkulintu Suomessa. Mutta pikkulintujen määrä vähenee. Joistakin lintulajeista on tullut harvinaisia.

Pikkulinnut vähenevät!

Näin keväällä odotamme, että muuttolinnut palaavat Suomeen. Monet linnut ovat jo tulleet, ja monia lajeja on matkalla. Pian linnut laulavat pensaissa ja puissa.

Mutta lintuja on vähemmän kuin ennen. Näin kertoo ranskalainen tutkimus. Sen mukaan lintujen määrä Ranskassa on vähentynyt kolmanneksella 15 vuodessa. Jotkut linnut ovat vähentyneet vielä enemmän. Myös Suomessa tutkijat ovat havainneet, että lintuja on vähemmän kuin aiemmin.

Tutkijat uskovat, että syyllisiä ovat kasvinsuojeluaineet, jotka tappavat rikkaruohoja. Myös hyönteisiä kuolee. Tiedetään, että lentävien hyönteisten määrä on vähentynyt paljon. Hyönteiset ovat pikkulintujen ruokaa. Jos ei ole hyönteisiä, linnut kuolevat. Miljoonia lintuja kuolee joka vuosi, kun ne lentävät ikkunoihin ja lasitettuihin parvekkeisiin.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.