Vasemmalla on kitkarengas. Oikealla on talvirenkaat, joissa on nastoja.

Vasemmalla on kitkarengas. Oikealla on talvirenkaat, joissa on nastoja.

Nastat vai ei – siinä kysymys

Syksy vaihtuu pian talveksi. Autoilijoiden täytyy vaihtaa autoihin talvirenkaat.

Joka syksy alkaa keskustelu siitä, kumpi on parempi: nastarenkaat vai kitkarenkaat? Nastarenkaissa on nastat, kitkarenkaissa ei ole.

Molemmissa renkaissa on hyviä ja huonoja puolia. Nastarenkaat ovat turvallisia jäisillä teillä. Huono puoli on se, että niistä lähtee kova ääni.
Toinen huono puoli on se, että nastat kuluttavat asfalttia. Asfaltista irtoaa pieniä hiukkasia. Hiukkasten hengittäminen on vaarallista. Nastarenkaat eivät ole ympäristöystävällisiä.

Esimerkiksi Saksassa, Tšekissä ja Puolassa nastarenkaat on kielletty.

Turvallinen ajotapa on kuitenkin tärkeintä. Talvella pitää ajaa varovaisemmin kuin kesällä, koska talvella on liukasta.


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.