Moni koululainen haluaa syödä rannalla jäätelöä myös elokuussa.

Moni koululainen haluaa syödä rannalla jäätelöä myös elokuussa.

Keskustelu koulujen kesälomasta alkaa aina kesällä

Monia koululaisia harmittaa. Lomalta piti palata, vaikka elokuussa sää oli lämmin. Kesä- ja heinäkuussa oli viileää, vaikka silloin oli loma.

Onko siis parempi, että koulujen kesäloma alkaa ja päättyy nykyistä myöhemmin? Säätilastot kertovat, että heinä- ja elokuu ovat keskimäärin lämpimämpiä kuin kesäkuu.

Kansanedustaja Olli-Poika Parviainen ehdotti juuri, että koulujen lomat alkavat vasta juhannuksen jälkeen. Ehdotuksen mukaan ne jatkuvat elokuun loppuun. Myös matkailuyrittäjät pitävät ajatuksesta. Silloin matkailijoita riittää syyskuuhun asti. Mutta opettajat pelkäävät, että kevätlukukaudesta tulee liian pitkä ja raskas.

Opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen sanoo, että kesälomien siirtoa ei valmistella. Hän kuitenkin kannustaa, että asiasta keskustellaan avoimesti. Näin tapahtuu varmasti – viimeistään ensi kesänä. Suomen kesäsää vaihtelee joka vuosi.

Lähde Uusi Suomi


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.