MV-lehti on jäänyt kiinni siitä, että osa sen uutisista ei ole ollut totta.

MV-lehti on jäänyt kiinni siitä, että osa sen uutisista ei ole ollut totta.

Älä levitä uutisia, jotka eivät ole totta

Joskus joku kertoo hämmästyttävän tarinan. Se on niin hämmästyttävä, että sitä on vaikea uskoa

Tarinan kertoja voi sanoa:

– Kyllä, se on totta. Luin sen sanomalehdestä.

Kaikki jutut lehdissä eivät aina ole totta. Faktantarkistaja Severi Hämäri sanoo, että Suomessa tilanne on melko hyvä.

Myös iltapäivälehdet noudattavat journalistisia periaatteita. Tämä tarkoittaa sitä, että ne korjaavat virheelliset uutiset. Siksi voimme luottaa sanomalehtien uutisiin. Voimme myös luottaa radio- ja televisio-uutisiin.

Internet ja sosiaalinen media ovat eri asia. Siellä kuka tahansa voi julkaista melkein mitä tahansa. Siellä voi julkaista väärää tietoa.
Joskus voi olla hauskaa lukea jotain hullua, vaikka tiedät, ettei se ole totta. Mutta kannattaa ajatella asiaa ennen kuin jaat sen ystävillesi. Muuten levität vääriä tietoja.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste