Terrorismi tuli lähelle

Venäjällä Pietarissa räjähti pommi metrossa viikko sitten. Viime perjantaina Ruotsissa Tukholmassa mies ajoi kuorma-autolla väkijoukkoon.

Kaksi terrori-iskua tapahtui Suomen naapurimaissa yhden viikon aikana. Iskut ovat järkyttäneet suomalaisia syvästi. Terrorismi tuli nyt lähelle meitä.

Vaikuttaa siltä, että iskujen tekijät ovat ääri-islamisteja. Tekijät eivät välttämättä kuulu ääri-islamilaiseen Isis-järjestöön, mutta Isis on innostanut heitä terrorismiin. Asiantuntijat ovatkin varoittaneet, että terroristit saattavat ottaa mallia aikaisemmista terrori-iskuista. Ruotsin terrori-isku muistutti paljon viime kesän terrori-iskua Nizzassa Ranskassa.

Suomi ja Ruotsi ovat pieniä pohjoisia maita, jotka eivät juuri puutu muiden maiden asioihin. Siksi olemme toivoneet,  että terroristit eivät ole kovin kiinnostuneita meistä. Mutta nyt se toivo on mennyt.

Terrorismi aiheuttaa pelkoa ja raivoa. Se aiheuttaa halun kostaa. Tunnemme syvää  surua iskujen uhrien vuoksi. Pelko, raivo ja suru ovat ymmärrettäviä tunteita. On myös inhimillistä, että moni haluaisi kostaa terrori-iskut.

Tunteiden vallassa ei kuitenkaan pidä toimia hätiköidysti. Terrorismia vastaan on taisteltava päättäväisesti ja kylmän rauhallisesti. Syylliset pitää löytää ja tuomita, mutta syyttömiä ihmisiä ei saa vainota tai uhkailla.

Pidetään kiinni siitä, mikä on hienointa pohjoismaisissa oikeusvaltioissa: syyllisiä ovat vain ne, jotka oikeusistuin toteaa syyllisiksi.


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.