Onnea satavuotiaalle Suomelle!

Suomi itsenäistyi 6.12.1917. Sitä ennen Suomi oli Venäjän vallan alla noin sata vuotta. Nyt Suomi on ollut itsenäinen valtio sadan vuoden ajan.

Itsenäisyyspäivänä ollaan isänmaallisia. Suomenliput liehuvat ja puheissa muistellaan sotaa. Suomi kävi kaksi sotaa Neuvostoliittoa vastaan 1940-luvulla. Sotavuodet olivat Suomelle vaikea kokemus.

Mutta itsenäisyys on paljon muutakin kuin sodan muistelua. Suurimman osan ajasta olemme onneksi saaneet elää rauhassa. Olemme rakentaneet yhdessä suomalaista yhteiskuntaa.

Suomen tavoite on, että kaikki ihmiset ovat tasa-arvoisia. Naiset ja miehet, rikkaat ja köyhät suomalaiset ovat yhtä arvokkaita kansalaisia. Kaikki kielet, uskonnot ja kulttuurit ovat Suomessa yhtä arvokkaita.

Aina tasa-arvo ei Suomessa toteudu. Silloin meidän on tehtävä enemmän työtä tasa-arvon parantamiseksi. Tasa-arvo on Suomen hienoin saavutus.

Selkosanomat toivottaa kaikille lukijoille hyvää itsenäisyyspäivää!


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.