Nuoret lukevat vähemmän kuin ennen

Yhä useammalle nuorelle lukeminen on vaikeaa. Etenkin pojat lukevat nykyisin vähemmän kuin ennen. Se huolestuttaa opettajia ja vanhempia. Oikeastaan se huolestuttaa kaikkia suomalaisia. Miten nuoret selviävät opiskelusta, jos heillä on heikko lukutaito? Entä miten he selviävät työelämässä?

Koulussa lukeminen kuuluu äidinkielen opintoihin. Äidinkielen opettajat sanovat, että nuoret lukevat kyllä lyhyitä tekstejä. Kokonaisen kirjan lukeminen saattaa kuitenkin olla heille lähes mahdotonta.

Lukutaitotutkija Sari Sulkunen kertoo, että heikko lukutaito on noin 11 prosentilla nuorista. He tarvitsevat paljon tukea lukemiseen.

Onneksi tutkijoilla on paljon tietoa aiheesta. Heillä on myös monia keinoja, jotka auttavat lukemisen ongelmissa. Selkokirjat voivat auttaa kirjojen lukemisen alkuun. Ne ovat lyhyitä ja helppolukuisia.

Kun kirjan on kerran lukenut kannesta kanteen, seuraavaan kirjaan on helpompi tarttua.


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.