Millainen on selkoruno?

Teksti: Tuija Hannula
Kuva: Tuija Hannula
Uutinen julkaistu: 26.10.2016

Tuija Takalan selkorunoissa seurataan luonnon muuttumista eri vuodenaikoina.

Esimerkiksi marraskuussa voi tuntua tältä:

Aamulla ruohon pinta

rapisee valkoisena kenkien alla.

Pakkanen ja kuura ovat käyneet yöllä.

Kun nurmikko näyttää

harmaantuvilta hiuksilta,

tiedän syksyn vanhentuneen.

Miten idea selkorunokirjaasi  syntyi?

− Minua on aina kiinnostanut vuodenaikojen vaihtuminen. Luonto muuttuu joka kuukausi, ja se vaikuttaa ihmiseen, Takala sanoo.

Millainen on selkoruno?

– Selkoruno pysyy yhdessä asiassa ja siinä on helppoja sanoja ja lauseita. Runokirjassani selkoruno kertoo yhden havainnon tai ajatuksen.

– Vaikka monimutkaista kieltä ei käytetä, selkoruno saa leikkiä kielellä.

− Kaikille runoille on yhteistä, että ne synnyttävät lukijassa ajatuksia ja tunteita. Ne ovat jokaisen lukijan omia. Jokaisen mielipide runosta on siis oikea, Tuija Takala sanoo.

Miten runoa luetaan?

– Kirjan runoja voi lukea yksin tai yhdessä muiden kanssa. Kirjassa on myös kysymyksiä runoista.

Lukijaa voi kiinnostaa yksi runon sana tai miltä sanat kuulostavat yhdessä. Runo voi herättää muiston tai tuoda mieleen jotakin tuttua. Se voi myös synnyttää uuden ajatuksen.

– Muista että sinun tapasi lukea runoa on yhtä oikea kuin jonkun toisen lukijan, Takala sanoo.

Tuija Takala: Kierrän vuoden, Opike 2016

 

 

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)