Venäläinen runoilija Aleksandr Puškin asui Boldinon kartanossa 1830-luvulla. Tuota aikaa kutsutaan Boldinon syksyksi.

Venäläinen runoilija Aleksandr Puškin asui Boldinon kartanossa 1830-luvulla. Tuota aikaa kutsutaan Boldinon syksyksi.

Kauniit venäläiset kartanot

Venäjän maaseudulla on monta mielenkiintoista paikkaa: upeita kartanoja, palatseja ja huviloita. Näissä taloissa asui rikkaita maanomistajia 1800-luvulla.

Selkosanomien harjoittelija Aleksandra Sibileva on kotoisin Venäjältä. Hän esittelee venäläisiä kartanoita, jotka rakennettiin Venäjällä keisarin vallan aikana. Ne ovat tuntemattomia jopa monille venäläisille.

Kartanoon kuului tavallisesti päärakennus, talot palvelijoille, ja muut ulkorakennukset esimerkiksi hevostallit, varastot, kellarit ja pesulat. Kartanon ympärillä on yleensä puisto ja puutarha.
Vuonna 1917 Helmikuun vallankumouksen jälkeen suurin osa kartanoista hylättiin. Kartanoiden rikkaat omistajat ajettiin silloin pois.

Tällä hetkellä muutamaan kartanoon on perustettu museoita, esimerkiksi Nižni Novgorodin alueella. Kaikkiaan tällä alueella on noin sata kartanoa. Esittelen kolme niistä, jotka ovat nykyään hyvässä kunnossa.

Paroni Jominin kartano

Venäjän keisari Aleksanteri I halusi kiittää paroni Jominia ja antoi hänelle tontin. Jomini alkoi rakentaa kartanoa ja puutarhaa sen ympärille. Kun paroni kuoli, kartano siirtyi hänen pojilleen.

Neuvostoliiton aikana kartanossa oli vankila. Sodan aikana kartanoon siirrettiin ihmisiä vaarallisista paikoista.

Kun Neuvostoliitto hajosi, kartano oli pitkään tyhjä. Se meni huonoon kuntoon. Kartanoa alettiin korjata noin 12 vuotta sitten. Tällä hetkellä rakennukset ja puutarhat ovat hyvässä kunnossa. Alue on hieno paikka, jossa voi kävellä ja nauttia tunnelmasta.

Paškovin kartano

Paškovin kartano on suurempi kuin Jominin tila. Siellä oli isompi ja kauniimpi päärakennus, ja enemmän maatilan rakennuksia.

Neuvostoaikana kartanossa oli maatalousopisto. Sen jälkeen kartano oli pitkään hylätty. Pahan tulipalon jälkeen jäljelle jäi vain seinät.

Nykyään vierastalossa on hotelli. Kartanossa on myös museo.

Puškinin tila

Runoilija Aleksandr Puškinin suku omisti pitkään tilan Isossa Boldinossa. 1830-luvulla runoilija myös asui siellä. Se kausi on Puškinin tuotannossa nimetään Boldinon syksy. Aika oli Puškinille todella tuotteliasta. Puškin kirjoitti tunnetuimman runoteoksensa Jevgeni Oneginin, muita runoja sekä pienoisromaaneja.

Vuonna 1949 Isoon Boldinoon perustettiin Puškinin museo. Museossa on mielenkiintoisia näyttelyjä venäläisestä kulttuurista. Siellä on myös lapsille satumuseo.

Kartanon puisto on upea paikka. Siellä on siltoja, kauniita polkuja ja vanha omenapuutarha.


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.