Yhä useammin eroperheiden lapset asuvat vuorotellen kummankin vanhemman luona.

Yhä useammin eroperheiden lapset asuvat vuorotellen kummankin vanhemman luona.

Vuoroasuminen lisääntyy

Lasten vuoroasuminen vanhempien luona on yhä yleisempää.

Lapsilla on oikeus tavata kumpaakin vanhempaansa, jos vanhemmat eroavat. Vuoroasuminen tarkoittaa, että lapsi asuu vuorotellen kummankin vanhemman luona, esimerkiksi viikon kerrallaan.

Helsingin Sanomien (HS) mukaan vuoroasuminen on yhä suositumpaa eroperheissä. HS arvioi, että pelkästään Helsingin seudulla noin 14 000 lasta asuu vuoroin äidin ja vuoroin isän luona. Koko maassa heitä on kymmeniätuhansia.

Lain muutosta valmistellaan

Lakia lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta uudistetaan. Laki muuttuu ehkä niin, että eroperheen lapsi voi asua virallisesti kahdessa eri osoitteessa.

Kahdessa eri paikassa asumiseen liittyy ongelmia. Miten esimerkiksi koulukyydin kustannukset jaetaan, kun lapsi menee kouluun kahdesta eri paikasta?

Entä voiko asumistukea maksaa kahteen asuntoon? Mihin terveyskeskukseen lapsi menee, kun hän sairastuu?

Työryhmä miettii parhaillaan lain muutoksia. Mietintö valmistuu elokuussa.

Lähde Helsingin Sanomat


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.