Turvapaikanhakijat työllistyvät heikosti

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 14.07.2016

Joka kymmenes turvapaikanhakija on osallistunut vapaaehtoiseen työhön tai päässyt palkkatyöhön.

Turvapaikanhakijoiden on vaikea löytää töitä Suomesta, kirjoittaa Helsingin Sanomat (HS). Tarkkoja tilastoja työllistymisestä ei ole.

HS:n jutussa maahanmuuttoviraston ylitarkastaja Tiina Järvinen arvioi, että joka kymmenes turvapaikanhakija on osallistunut vapaaehtoiseen työhön tai palkkatyöhön.

Turvapaikanhakija saa tehdä työtä, kun kolme kuukautta on kulunut turvapaikanhausta. Turvapaikanhakijalla pitää olla todiste henkilöllisyydestä, esimerkiksi passi.

Vuoden ensimmäisellä puoliskolla 52 henkilöä haki maahanmuuttovirastosta työperäistä oleskelulupaa. Vain 15 henkilöä sai työperäisen oleskeluluvan. Määrä on pieni. Suomeen tuli viime vuonna 35 000 turvapaikanhakijaa. Työperäistä oleskelulupaa voi hakea, jos turvapaikanhakija saa määräaikaisen tai vakituisen työpaikan.

Turvapaikanhakijat ovat tehneet monenlaista vapaaehtoista työtä. Esimerkiksi Mikkelissä he avustavat vanhainkodeissa.

Turvapaikanhakijat avustavat monissa kesätapahtumissa. Seinäjoen Provinssi-festivaalissa 30 miehen joukko teki talkootyötä. Miehet asensivat aitoja ja pystyttivät telttoja.

– Turvapaikanhakijat vaikuttivat innostuneilta. Kaikki sujui mahtavasti, sanoin Provinssin palvelutuottaja Mikko Jokipii HS:n jutussa.

Lähde Helsingin Sanomat

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)