Turun terrori-isku järkytti suomalaisia

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 30.08.2017

Kaksi ihmistä kuoli ja kahdeksan loukkaantui, kun mies löi veitsellä ihmisiä Turun torilla ja kadulla.

Hyökkäys tapahtui viime viikon perjantaina iltapäivällä. Hyökkääjä on 22-vuotias turvapaikanhakija Abderrahman Bouanane.

Hän on kotoisin Marokosta. Bouanane ilmoitti ensin poliisille väärän nimen ja syntymäajan. Hän tuli Suomeen vuonna 2016. Hän haki turvapaikkaa, mutta sai kielteisen päätöksen.

Ensimmäinen terrori-isku Suomessa Bouanane surmasi Turussa veitsellä kaksi ihmistä ja haavoitti kahdeksaa muuta ihmistä. Poliisi ampui häntä jalkaan ja vangitsi hänet.

Poliisi on vanginnut myös neljä muuta ihmistä. Heitä epäillään osallisuudesta hyökkäykseen.

Poliisi tutkii hyökkäystä vielä pitkään. Poliisi epäilee, että kyseessä ovat murhat ja murhan yritykset, jotka on tehty terroristisessa tarkoituksessa. Kyseessä on ensimmäinen terrori-isku Suomessa.

Ylen tietojen mukaan Bouanane ryhtyi ääri-islamilaisuuden kannattajaksi kuukautta ennen kuin hän teki iskun.

Lähteet STT, Yle

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)