Naiset toivat kynttilöitä Turun kauppatorille sunnuntaina iltapäivällä 20. elokuuta. Koko Suomessa oli suruliputus sunnuntaina. Uhreja muistettiin minuutin hiljaisella hetkellä.

Terrorismi tuli Suomeen

Turussa sattui viime perjantaina silmitön ja verinen väkivallanteko. 18-vuotias marokkolaismies puukotti hengiltä kaksi ihmistä ja haavoitti pahasti kahdeksaa. Poliisi tutkii hyökkäystä terrori-iskuna.

Keskusrikospoliisi eli krp epäilee, että kyseessä oli terroristisessa tarkoituksessa tehty isku viattomia ihmisiä kohtaan. Kyseessä on Suomen ensimmäinen terroriteko. Myös tasavallan presidentti Sauli Niinistö puhui Turun veriteosta terroritekona.

Poliisi esittää maanantaina käräjäoikeudessa, että 18-vuotias nuori mies vangitaan epäiltynä murhista ja murhan yrityksistä. Epäilty mies on Marokon kansalainen. Hän tuli Suomeen turvapaikanhakijana vuonna 2016. Mies on hoidettavana Turun yliopistollisessa keskussairaalassa. Hän loukkaantui, kun poliisi ampui häntä jalkaan.

Poliisi on ottanut kiinni myös neljä muuta miestä, jotka ovat Marokon kansalaisia. Yhdestä miehestä on annettu kansainvälinen etsintäkuulutus.

Nuori marokkolaismies hyökkäsi perjantaina iltapäivällä ihmisten kimppuun Turun kauppatorilla ja torin läheisyydessä. Hän oli varustautunut puukolla ja teräaseella. Hän puukotti 10 ihmistä, joista kaksi kuoli. Kahdeksan ihmistä loukkaantui. Puukottaja valitsi uhreikseen naisia.

Uhrien joukossa oli suomalaisten lisäksi Italian, Ruotsin ja Britannian kansalaisia. Uhreiksi joutuneet miehet yrittivät auttaa toisia uhreja ja joutuivat myös itse puukotetuiksi. Hyökkäys on herättänyt huomiota maailmalla. Siitä on uutisoitu laajasti EU-alueella ja jopa Aasiassa ja Yhdysvalloissa.

Terroriteko Suomessa oli ikävä ja surullinen uutinen. Valitettavasti sitä oli osattu odottaa ja pelätä. Terrorismin määritelmiin kuuluu, että teon motiivi eli tarkoitus on poliittinen tai uskonnollinen. Poliisilla on syytä epäillä, että Turun veriteko täyttää nämä perusteet. Ääri-islamilainen terroristijärjestö Isis on kannustanut kannattajiaan tekemään juuri tällaisia veritekoja.

Turussa ja koko Suomessa on muistettu veriteon uhreja. Turun kauppatori on peittynyt kukkiin ja kynttilöihin. Hirvittävän tapahtuman ainoita myönteisiä puolia on yhteisöllisyyden herääminen. Sivulliset yksittäiset ihmiset auttoivat teon ureiksi joutuneita ja vaaransivat samalla oman turvallisuutensa. Myös poliisi saapui paikalle kiitettävän nopeasti.

 


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.