Ekaluokkalaisia oppitunnilla koulussa Etelä-Suomessa.

Ekaluokkalaisia oppitunnilla koulussa Etelä-Suomessa.

Tasa-arvoraha auttaa kouluja

Koulujen lisätuki parantaa oppilaiden tuloksia Helsingissä. Helsingin kaupunki antoi viime vuonna 1,6 miljoonaa euroa erityistukea muutamille kouluille.

Tukea saivat sellaiset koulut, joiden alueella on paljon työttömiä, vähävaraisia tai vieraskielisiä asukkaita. Tuen tarkoitus on ehkäistä eriarvoistumista ja lisätä tasa-arvoa. Siksi tukea on kutsuttu tasa-arvorahaksi.

Koulut ovat palkanneet tasa-arvorahalla lisää opettajia, erityisopettajia ja kouluavustajia. Helsingin tietokeskuksen raportin mukaan tasa-arvoraha vaikuttaa monella tavalla myönteisesti.

Oppilaiden tulosten erot koulujen välillä ovat pienentyneet. Oppilaat siirtyvät peruskoulusta enemmän kuin ennen jatko-opintoihin. Vieraskielisten opiskelijoiden määrä on kasvanut nopeasti varsinkin ammatillisessa koulutuksessa.

Enemmistö Helsingin seudun asukkaista on sitä mieltä, että vaikeiden alueiden kouluille kannattaa antaa enemmän rahaa kuin muille. Myös koulujen rehtorit ovat tyytyväisiä.

Tulokset käyvät ilmi kyselystä, jonka teki Helsingin Sanomat.

Lähde HS


3 kommenttia uutiseen “Tasa-arvoraha auttaa kouluja”

  1. zena

    Olen sitä mieltä että tasa-arvoraha on tosi hyvä juttu ja sitä kannattaa käyttää.

  2. Ina

    Uskon, että koulujen tasa-arvoraha parantaa koululaisten tuloksia. On hyvä asia, että koulut, joiden alueella on paljon työttömiä ja ulkomaalaisia saivat lisiä mahdollisuuksia.

  3. Belén

    Minusta on hyvää kun tukirahaa parantaa palveluksia, jokaiselle rehellisiä palkka, sama mahdollisuus kaikille.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.